Do 2020 roku prawie połowa inwestycji samorządowych będzie realizowana we współpracy z prywatnymi firmami

W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego realizowanych jest co roku w Polsce kilkanaście projektów. Tymczasem współpraca biznesu i samorządów to klucz do rozwoju regionów i innowacyjności gospodarki. Prognozy Ministerstwa Rozwoju są jednak obiecujące i wskazują, że do 2020 roku wartość projektów realizowanych w formule PPP wzrośnie o 45 proc., z dotychczasowych 5,6 mld zł do 11,5 mld zł. Obecnie ważną rolę w realizacji zadań o strategicznym znaczeniu dla samorządów pełni Bank Gospodarstwa Krajowego.

– Partnerstwo biznesu i samorządu, aby było skuteczne, powinno wyglądać tak, jak BGK realizuje z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Polską Agencją Inwestycji i Handlu, Polskim Funduszem Rozwoju czy Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. Razem tworzymy grupę instytucji wspierających rozwój Polski. Rola BGK w tym obszarze jest największa ze względu na skalę naszej działalności – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Włodzimierz Kocon, wiceprezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.

W Polsce partnerstwo publiczno-prywatne stopniowo cieszy się coraz większą popularnością, choć jeszcze dużo brakuje nam do europejskich potęg. Od 2009 roku w Polsce pojawiło się ponad 350 pomysłów na projekty PPP. Zawarto 113 umów, a ich łączna wartość przekracza 5,6 mld zł. Prognozy resortu rozwoju wskazują jednak, że ze względu na wprowadzone ułatwienia (np. nowelizacja ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi) do 2020 roku wartość projektów realizowanych w formule PPP zwiększy się o 45 proc. do ponad 11,5 mld zł. Obecnie istotną rolę w realizacji zadań o strategicznym znaczeniu dla samorządów pełni BGK.

 BGK nie ogranicza się tylko do oferowania instrumentów, lecz także zapewnia doradztwo, który z instrumentów jest najkorzystniejszy dla miasta przy danym projekcie czy potrzebie inwestycyjnej. Proponujemy klasyczne kredyty, finansujemy samorządy, zapewniając im środki na realizację różnego typu inwestycji w postaci instrumentów zwrotnych. BGK zarządza Funduszem Dopłat, który dofinansuje realizacje z zakresu budownictwa socjalnego i komunalnego. Z kredytów finansowane są zaś różne przedsięwzięcia samorządów, od bardzo małych np. związanych z remontem szkoły, po te o olbrzymiej skali – wymienia Kocon.

BGK udziela pomocy finansowej samorządom realizującym przedsięwzięcia termomodernizacyjne i remontowe, wspiera tworzenie lokali socjalnych, stosuje dopłaty ze środków budżetowych do oprocentowania kredytów udzielonych na usuwanie skutków powodzi czy huraganów, współfinansuje gminne inwestycje w obszarze nieruchomości i wspiera dynamikę inwestycji w projekty infrastrukturalne.

 Można tu wymienić choćby ostatnio podpisaną umowę z samorządem Krakowa, w której BGK współfinansuje budowę Trasy Łagiewnickiej – wskazuje Włodzimierz Kocon.

BGK zapewnia wsparcie w wysokości 298 mln zł (ok. 69,3 mln euro). Budowa Trasy Łagiewnickiej, dwujezdniowy odcinek obwodnicy o długości 3,7 km wraz z tunelami oraz nowa linia tramwajowa o długości 1,7 km, to kluczowa inwestycja, która wedle założenia ma zmniejszyć korki i poprawić bezpieczeństwo w Krakowie. Zakończenie budowy planowane jest na 2020 rok.

– Mamy też instrumenty kapitałowe. Bank utworzył kilka funduszy inwestycyjnych, co najmniej dwa z nich, czyli Fundusz Municypalny i Fundusz Inwestycji Samorządowych, powstały z myślą o współpracy z samorządami i zapewniają im kapitał na różne przedsięwzięcia – mówi Kocon.

W kręgu zainteresowania Funduszu Municypalnego znajdują się przede wszystkim projekty, które służą rozwojowi zasobów nieruchomości wykorzystywanych przez gminy w ramach realizacji zadań własnych. To przede wszystkim nieruchomości mieszkaniowe i obiekty użyteczności publicznej.

– Nie można też zapomnieć o kolejnej grupie instrumentów finansowych, które wykorzystujemy we współpracy z samorządami, czyli środkach europejskich. Przykładem może być program Jessica, w ramach którego w 3 województwach sfinansowaliśmy ponad 100 projektów rewitalizacji oraz projektów związanych z poprawą gospodarki energetycznej w miastach – podkreśla Włodzimierz Kocon.

W obszarze obsługi środków europejskich bank docelowo będzie współpracował z z samorządami 15 województw, które powierzą BGK 6,5 mld zł na wsparcie rozwoju przedsiębiorczości, rynku pracy i projektów rewitalizacyjnych. W tym roku rozpoczęła się też realizacja programów europejskich z perspektywy unijnej na lata 2014–2020. Na wsparcie rozwoju gospodarczego w tej sześciolatce trafi ok. 9 mld zł ze środków zarządzanych przez BGK (przy 2 mld zł w poprzedniej perspektywie).

Previous INCENTIVE Travel, czyli jak zjednać sobie przychylność kluczowych kontrahentów?
Next Obsługa gotówki w gospodarce kosztuje 17 mld zł

Może to Ci się spodoba

Duże marki w ogniu krytyki w mediach społecznościowych

Większość firm choć raz doświadczyła kryzysu wizerunkowego. Choć nie zawsze przekłada się on na spadek obrotów, kluczowa w jego zażegnaniu jest odpowiednia strategia, szczególnie w mediach społecznościowych. W kwietniu przekonała się o tym sieć

Rosną wydatki reklamowe branży modowej

Sektor modowy wydał na reklamę w pierwszym półroczu 112 mln zł, czyli o 15 proc. więcej niż przed rokiem – wynika z analiz Codemedia. Prym w wydatkach wiodły marki odzieżowe, a także producenci i dystrybutorzy

Firma 1Comments

W Polsce tworzy się rynek carsharingu

W największych polskich miastach zaczęły się pojawiać usługi wynajmu aut w systemie współdzielenia, umożliwiające wypożyczenie na krótki, nawet określany w minutach czas. System ma ograniczyć emisję spalin dzięki zmniejszeniu udziału prywatnych aut

Połowa firm ma oprogramowanie bez ważnej licencji. Przedsiębiorcy muszą liczyć się z karami

Braki licencyjne to duży problem polskich firm. Badania wskazują, że połowa firma korzysta z oprogramowania bez ważnej licencji. Jego łączna wartość w Polsce to ok. 2 mld zł rocznie – szacuje IDC.

Drukarki Konica Minolta kontra HP

Obie wymienione marki cieszą się bardzo dobra opinią na rynku, są to najbardziej rozpoznawalne (lub jedne z) firmy branżowe na rynku. Nie tylko są one najbardziej popularne, ale i należą

e-Firma i Startup 0 Comments

Na czym polega Real-Time Marketing?

Real-Time Marketing jest strategią przewidującą reagowanie tak na wydarzenia, jak i zachowania odbiorców w czasie, który będzie maksymalnie zbliżony do rzeczywistego. Cel taki można osiągnąć dzięki systemowi Marketing Automation zajmującego

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź