Woda i wilgoć – największy wróg dokumentów

Woda i wilgoć – największy wróg dokumentów

Zarządzanie dokumentami zwykle kojarzy się pracą biurową, jednak gdy są zagrożone zniszczeniem i trzeba je ratować, niezbędna jest wiedza i umiejętności związane z wieloma innymi dziedzinami. Głównym zagrożeniem dla dokumentów jest woda. Dotyczy to nie tylko tych papierowych, ale również przechowywanych w wersji elektronicznej. Właściwie największy problem stanowi nie tyle sama woda, lecz następujący po zamoczeniu atak bakterii, pleśni i innych mikroorganizmów. Największe spustoszenie czyni rozrastająca się grzybnia grzybów pleśniowych, która rozkłada celulozę.

Z uratowaniem kilku kartek, na które przypadkowo wylano kawę, zwykle łatwo poradzimy sobie sami. Jednak większe katastrofy, np. zalanie archiwum z powodu pękniętej rury, a tym bardziej powodzi, stanowi problem, którego rozwiązanie lepiej powierzyć specjalistom, szczególnie gdy zagrożone są cenne archiwalia. Na terenie całej Polski działa wiele firm oferujących profesjonalne osuszanie dokumentów, takich jak np. Rhenus Data.

Pierwszym krokiem jest zamrożenie mokrych dokumentów. Bardzo ważne, by zrobić to najpóźniej przed upływem 72 godzin od zalania. Działanie niskich temperatur chroni przed sklejeniem kartek, rozmywaniem się farby, a także hamuje rozwój mikroorganizmów. Ważne jest, by zastosować temperaturę niższą niższą niż minus 18 stopni Celsjusza (najlepiej około minus 25), bo przy wyższych mogą się tworzyć kryształy, które niszczą strukturę papieru. Dlatego lepiej samemu nie eksperymentować z domową zamrażarką. Następnie woda jest usuwana metodą sublimacji, a suche dokumenty są sterylizowane, na przykład promieniami gamma.

Oczywiście najskuteczniejszym sposobem ochrony dokumentów przed wodą jest niedopuszczenie do ich zamoczenia. Niestety wiele polskich firm przechowuje dokumenty w nieprzystosowanych do tego miejscach. Często są to strychy, gdzie woda dostaje się przez nieszczelny dach, lub piwnice, w których zagrożeniem jest wilgoć i umieszczona tam zwykle instalacja wodna oraz kanalizacyjna. Trzeba też pamiętać, że dla dokumentów równie groźne jak zalanie, jest narażenie na wilgoć. Warto więc zastanowić się, czy prawidłowo przechowujemy nasze dokumenty – wtedy nie będzie się trzeba martwić o to, w jaki sposób je ratować.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Młody idzie po pożyczkę na firmę
Next Idealny specjalista ds. marketingu i sprzedaży czyli jaki?

Może to Ci się spodoba

Zakładam firmę 1Comments

Czy chleb może być źródłem dochodu?

Polacy przyzwyczajeni są do zakupu pieczywa. Tylko 10% społeczeństwa wybiera inne produkty żywnościowe chociażby na śniadanie lub kolacje. Czy warto zająć się produkcją samodzielnie? Czy duża popularność pieczywa wystarczy, aby

Mała firma 0 Comments

Copywriting – jakość ma znaczenie.

Dobre teksty o wartościowej treści są w dzisiejszych czasach na wagę złota. Internet nie jest już miejscem, w którym reklamy banerowe grają pierwsze skrzypce, a kampanie reklamowe opierają się jedynie

Biznesowe centrum Polski – przekonaj się dlaczego warto zorganizować konferencję w Łodzi

Łódź to doskonałe miejsce na organizację konferencji lub warsztatów biznesowych. Dogodne położenie miasta pozwala zapewnić łatwy dojazd uczestnikom z różnej części Polski. Dostępne w tym mieście sale szkoleniowe można wykorzystać

Polskie start-upy na celowniku inwestorów

Dzięki współpracy z inwestorem start-up dostaje zwykle nie tylko kapitał na rozwój, lecz także wsparcie merytoryczne i know-how, do którego na co dzień nie ma dostępu. Korzyścią po stronie inwestora jest z kolei stopa zwrotu

e-Firma i Startup 0 Comments

Founders agreement, co to jest i kiedy podpisywać

Founders agreement, czyli umowa założycielska to nic innego jak pierwsze, oficjalne sformalizowanie powstającego startupu i jego założeń.  Choć istnieje wiele typów i rodzajów umów bardziej rozbudowanych i o wiele bardziej

Rośnie udział polskich firm w przetargach na budowę nowych odcinków dróg

Budowa dróg przyspiesza. W tym roku ma zostać oddane do użytku 400 km nowych odcinków. Na koniec 2017 roku sieć dróg szybkiego ruchu będzie liczyła ponad 3,4 tys. km, a

2 komentarze

  1. Deto
    03 września, 20:59 Reply
    Trzeba też pamiętać aby wszystkie dokumenty na wszelki wypadek skanować i przechowywać na jakimś nośniku cyfrowym
  2. Halina
    15 września, 16:59 Reply
    Zarządzanie dokumentami zwykle kojarzy się pracą biurową, jednak gdy są zagrożone zniszczeniem to trzeba je ratować, albo rzeczywiście mieć kopię na jakiejś płytce. Dodatkowe zabezpieczenie.

Zostaw odpowiedź