Jak napisać dobry biznesplan?

Jak napisać dobry biznesplan?

Pierwszym krokiem każdego początkującego przedsiębiorcy, który posiada pomysł na dochodowy biznes i chce jak najszybciej powołać go do życia, jest skonstruowanie biznesplanu. Czy ten dokument jest faktycznie taki istotny? Co powinien zawierać dobry biznesplan?

Każdy biznesowy sukces powinien zostać dokładnie zaplanowany. Biznesplan to bardzo proste narzędzie, dzięki któremu przyszły przedsiębiorca już na wstępie pozna mocne i słabe strony swojej idei na dorobienie się fortuny. Nie wiesz, jak powinien wyglądać dobrze skonstruowany biznesplan? Sprawdź wzorcową zawartość dokumentu, bez którego nie należy otwierać firmy. Zobacz również najświeższe doniesienia ze świata biznesu na http://www.biztok.pl/biznes.

Po pierwsze: charakterystyka inwestycji

Dobry biznesplan powinien rozpocząć się od opisu planowanych inwestycji. Ta część to swoiste streszczenie najważniejszych działań, mających na celu utworzenie własnego interesu. Powinna być ona przygotowana w sposób rzeczowy i rzetelny. Opieramy się na faktach i podajemy konkretne dane – cel sporządzenia tego dokumentu, opis usług lub produktów, jakie będą przedmiotem działalności firmy, kwota niezbędnych środków pieniężnych na start, a także opis korzyści dla przyszłych klientów.

Po drugie: opis firmy

W tej części biznesplanu przedsiębiorca musi pokrótce przedstawić wszystkie najważniejsze dane swojego interesu. Prawidłowy opis zawiera nazwę firmy, zakres jej działań, życiorysy właściciela (lub właścicieli), podstawowe cele oraz ewentualne zasoby.

Po trzecie: produkt

Najważniejszym elementem funkcjonowania biznesu jest jego produkt. Dobry biznesplan musi zawierać opis tego, co przedsiębiorca chce wprowadzić na rynek. W tej części podaje się sugerowaną cenę, koszt produkcji, strategię wprowadzenia i późniejszej sprzedaży. Podobnie jak poprzednie części biznesplanu, tę również wypełniamy dokładnie i rzetelnie. Nie koloryzujemy rzeczywistości – opieramy się na faktach oraz zdrowym rozsądku.

Po czwarte: analiza rynku

Idealny biznesplan musi zawierać informacje o konkurencji. Ta część ma pokazać, jak firma młodego przedsiębiorcy wypada na tle innych działających już w branży. Warto w tym miejscu zaznaczyć, co wyróżnia powstający biznes od innych. Postawisz na nowoczesną technologię? A może proponowane przez Ciebie ceny będą znacznie niższe niż u lidera rynku? Analiza branży to istotne miejsce każdego biznesplanu. Często właśnie to miejsce pokazuje przedsiębiorcy, czy jego pomysł na firmę faktycznie ma szanse odnieść sukces.

Po piąte: analiza finansowa

Bardzo istotna część każdego biznesplanu. W pierwszej kolejności wskazuje się w niej źródła finansowania przedsiębiorstwa (np. dotacje unijne, wkład własny). Zapas finansowy zgromadzony przez założyciela biznesu jest w zasadzie niezbędny do wejścia na rynek (bez niego niemal niemożliwe jest chociażby otrzymanie kredytu w banku). Analiza finansowa to również stworzenie przewidywanych bilansów i strat. Nie trzeba chyba powtarzać, że i ta część powinna zostać skonstruowana uważnie i rzetelnie.

Po co robić biznesplan?

Przede wszystkim po to, by udowodnić bankowi lub inwestorowi, że powinni oni „ulokować w nas” swoje pieniądze. Biznesplan to również istotny dokument dla samego przedsiębiorcy – rzetelnie przygotowany już na wstępie oszacuje, czy dany pomysł na firmę ma w ogóle rację bytu.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Jak działają BIG-i i jak wyczyścić negatywną historię kredytową
Next 6 powodów, dla których warto wymieniać walutę w internecie

Może to Ci się spodoba

Jak wybrać odzież roboczą na lato w sklepie BHP?

Pracujesz latem na świeżym powietrzu? Jak często decydujesz się z tego powodu na kompromisy w kwestii bezpieczeństwa? Założenie na siebie całego przewidzianego prawem i zdrowym rozsądkiem ekwipunku nie jest wyzwaniem

Branża meblarska to perła polskiej gospodarki

Według prognoz tegoroczna wartość eksportu mebli przekroczy 41,64 mld zł. Polskie firmy bardzo dobrze radzą sobie na zagranicznych rynkach. – To perła polskiej gospodarki, która z trzeciej pozycji może awansować na

Najpóźniej we wrześniu pierwsze kontrole zużycia energii w firmach

Dla dużych polskich przedsiębiorstw oszczędzanie energii nie jest już proekologicznym gestem, ale obowiązkiem. Wprowadzone w ubiegłym roku prawo nakłada na nie wymóg regularnego poddawania się audytom efektywności energetycznej. Na przeprowadzenie pierwszej kontroli firmy

Ochrona firmowego logo. Wszystko, co powinieneś wiedzieć

Codziennie w obrocie gospodarczym pojawiają się nowe znaki towarowe, tworząc wartościowy element promocji oraz majątku każdego przedsiębiorstwa. Fantazyjne logo jest wizytówką każdej firmy, która staje się magnesem dla nowych klientów.

Do 2025 roku 30 proc. siły roboczej zostanie zastąpiona robotami

W ciągu kolejnych kilku lat sztuczna inteligencja i roboty mogą doprowadzić do likwidacji nawet 30 proc. tradycyjnych miejsc pracy. Cyfrowi pracownicy nie zastąpią z pewnością tradycyjnych specjalistów, ale ich wykorzystanie na szerszą skalę

Przyspiesza cyfryzacja polskich firm. Chmura i internet rzeczy mogą ją znacząco ułatwić

Coraz więcej firm dostrzega biznesowe korzyści płynące z wdrożenia nowych technologii i narzędzi informatycznych. Te służą do poprawy obsługi klientów i komunikacji z nimi oraz automatyzacji prostych, manualnych procesów. Największy potencjał zastosowań eksperci dostrzegają w rozwiązaniach

3 komentarze

  1. Maciej90
    02 sierpnia, 23:02 Reply
    Wielu traktuje biznesplan jako niepotrzebny do niczego plan, ale uwierzcie mi, że tak nie jest. Sam bez niego nie osiągnąłbym sukcesu z moją firmą.
  2. JanW
    02 sierpnia, 23:04 Reply
    A czy istnieją firmy, które nasze pomysły mogą ułożyć w jeden konkretny biznesplan? Oczywiście za konkretną opłatą.
  3. dzik
    07 sierpnia, 16:27 Reply
    Pierwszym krokiem każdego początkującego przedsiębiorcy jest przede wszystkim dobry biznesplan. Kto nie potrafi go sam napisać, niech zleci jakiejś firmie.

Zostaw odpowiedź