Jeszcze w tym sezonie ma powstać Turystyczny Fundusz Gwarancyjny

Turyści najprawdopodobniej zyskają lepszą ochronę jeszcze w tym sezonie letnim. Trwają konsultacje publiczne nowelizacji ustawy o usługach turystycznych, która ma wzmocnić system zabezpieczeń finansowych na wypadek niewypłacalności biura podróży i powołać dodatkowy fundusz zabezpieczający roszczenia klientów. Obecnie zabezpieczenia czasami okazują się niewystarczające.

Dla Ministerstwa Sportu i Turystyki najistotniejsze jest wejście w życie ustawy o funduszu ubezpieczeniowym. To II filar, który zabezpieczałby klientów przed niewypłacalnościami biur podróży, tak by otrzymywali 100-proc. zwrot swoich pieniędzy – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Joanna Jędrzejewska-Debortoli, dyrektor Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki.

Branża już od kilku lat wskazywała, że zabezpieczenia interesów klientów biur podróży często okazują się niewystarczające. Turystyczny Fundusz Gwarancyjny byłby obok dotychczasowych gwarancji dodatkowym zabezpieczeniem na wypadek ogłoszenia upadłości przez biuro podróży, działając również w ramach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Środki z TFG byłyby uruchamiane, gdyby podstawowe zabezpieczenia nie wystarczyły. Zyskają na tym klienci, którzy choć obecnie są chronieni, to często w niewystarczający sposób. Biura podróży najczęściej wykupują gwarancje na minimalnym możliwym poziomie, które w przypadku problemów nie starczają na całkowity zwrot kosztów poniesionych przez klientów, lub – w przypadku upadłości operatora – na sprowadzenie ich do kraju.

Ustawa jest obecnie w konsultacjach publicznych. Do 18 marca czekamy na wszystkie uwagi branży – zaznacza przedstawicielka resortu.

Projekt nowelizacji nakłada na organizatorów wyjazdów dodatkowe obowiązki, m.in. comiesięczne wpłaty na fundusz, które będą warunkami wykonywania działalności regulowanej organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Jak ocenia resort, projekt powinien pozytywnie wpłynąć na zabezpieczenie interesów klientów. Łączna suma zgromadzona w ramach systemu uzupełniającego wyniesie ponad 27,37 mln zł rocznie (po odliczeniu kosztów funkcjonowania TFG ok. 2,5 mln zł rocznie). Poza tym zwiększy się zaufanie klientów do organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Ubiegłe lata nie były najlepsze dla branży. Zagrożenie terroryzmem spowodowało, że zwiększyło się ryzyko niewypłacalności operatorów. Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że liczba zadłużonych biur podróży i agencji turystycznych w styczniu wynosiła 458 – to blisko 100 więcej niż w czasie ubiegłorocznych wakacji. Wysokość zadłużenia sięgnęła blisko 13 mln zł i w ciągu sześciu miesięcy wzrosła o ok. 3 mln zł.

Previous PZU inwestuje w start-upy. Chce wykorzystywać nowe technologie w swojej działalności
Next Reklama w prasie a content marketing – która formę promocji wybrać?

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Wiele odcieni wsparcia. Łódzkie dla biznesu

Częste zmiany przepisów, konieczność nadążenia za zmieniającym się i wciąż coraz bardziej konkurencyjnym rynkiem, brak pieniędzy na innowacje czy badania, stała potrzeba doskonalenia kadr. Przedsiębiorcy i ich zespoły menedżerskie na

Wiadomości 1Comments

Szybka pożyczka na święta Bożego Narodzenia – zalety i wady

Wydatki na święta Bożego Narodzenia znacznie przewyższają przeciętne budżety rodzinne, zwłaszcza kiedy w planach są wizyty rodziny lub u rodziny, wyjazdy świąteczne i sylwestrowe, wyjątkowe prezenty, a nagle postanowi zepsuć

Wiadomości 0 Comments

Czym są księgi wieczyste i kto z nich korzysta?

Z tą nazwą spotkał się zapewne każdy – „księgi wieczyste„. Czym są i skąd się wzięły? Przez kogo są obecnie używane? Warto wiedzieć, że do XVII wieku księgi wieczyste były

Wiadomości 0 Comments

Jakie okna są najlepsze dla Twojego domu?

Okna wpuszczają do wnętrza światło i chronią przed chłodem. Są niezbędnym elementem architektonicznym zarówno w domach, jak i mieszkaniach. To one są pierwszymi elementami, na które patrzymy przed zakupem nieruchomości.

Wiadomości 0 Comments

Zmiany na rynku public relations. Branży coraz bliżej do doradztwa strategicznego

Firmy i korporacje oczekują, że agencje PR zadbają nie tylko o ich komunikację, lecz także o stronę wizerunkową ich kluczowych procesów biznesowych. Dlatego branży coraz bliżej do konsultingu. To najbardziej wyraźny trend ostatnich lat,

Wiadomości 0 Comments

Cyfrowa rewolucja w bankowości

Tradycyjne formy kontaktu z bankiem tracą na rzecz mobilnych. Klienci chcą przez smartfony sprawdzać stan konta, robić przelew i kupować produkty. Eksperci oceniają, że płatności mobilne, które są dziś popularne wśród klientów indywidualnych,

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź