Od dziś kierowcy jeżdżący do Francji zarobią co najmniej 9,67 euro za godzinę pracy

Na mocy nowego prawa od 1 lipca pracujący na terenie Francji kierowcy będą musieli zarabiać nie mniej niż 9,67 euro za godzinę pracy. Krajowi przewoźnicy alarmują, że wyliczanie całej stawki, obejmującej różnego rodzaju dodatki, będzie niezwykle skomplikowane. Najbardziej obawiają się drobiazgowych inspekcji ze strony francuskich organów kontrolnych.

– Francja po Niemczech i Norwegii to już trzecie państwo, w którym mają zastosowanie podobne regulacje – informuje agencję Newseria Biznes Bartiosz Najman z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców. – Obawiam się, że francuskie przepisy okażą się najbardziej dotkliwe dla polskich przewoźników.

Jednym z nich stosunkowo skomplikowany proces wyliczania wynagrodzenia minimalnego. Zdaniem OCRK stawka godzinowa nie będzie łatwa do określenia, bo oprócz ustawowego poziomu trzeba wziąć pod uwagę dodatki stażowe i kompetencyjne, godziny równoważne oraz nadliczbowe. Oprócz tego są jeszcze dodatki za pracę w niedzielę, święta oraz urlopowe.

– Oczekiwania dotyczące wzięcia pod uwagę przez polskie firmy francuskiego kodeksu pracy i układów zbiorowych są niezgodne z prawem unijnym – zauważa Bartosz Najman. – Drugim problemem są bariery administracyjne. Kluczową w tym zakresie jest kwestia reprezentanta.

Nowe, francuskie prawo przewiduje, że każda firma transportowa, która po 1 lipca br. będzie wysłać swoich pracowników do Francji musi mieć podpisaną umowę z tamtejszym przedstawicielem, który zgodzi się reprezentować jej interesy podczas inspekcji, czyli pośredniczyć w kontaktach z organami kontrolnymi. Obowiązkiem kierowcy ma być posiadanie w aucie wzoru zaświadczenia o takiej delegacji, w którym – prócz stawek, diet, nadgodzin – będą podane dane przedstawiciela.

– Najbardziej dotkliwym problemem może być sama mentalność francuskich służb kontrolnych – ocenia Bartosz Najman. – Nasi eksperci od wielu lat wspierają polskich przewoźników w walce z przedstawicielami tamtejszych organów kontrolnych. Nasze doświadczenie jest jednoznacznie negatywne. Francuzi są bardzo skrupulatni, drobiazgowi, ale niestety nie szanują unijnych regulacji. W połączeniu z bardzo wysokimi sankcjami i nową praktyką konfiskaty samochodów do czasu wypłaty zaległych kar jest to olbrzymi problem dla polskich przewoźników.

Francja to kolejny kraj po Niemczech, który zdecydował się na takie rozwiązanie. Zarówno Paryż, jak i Berlin tłumaczą wprowadzenie płacy minimalnej dla pracowników delegowanych koniecznością walki z nieuczciwą konkurencją. Z kolei kraje, w które najmocniej uderzają te ustawy argumentują, że są one niezgodne z prawem unijnym oraz ideą wspólnego rynku transportowego.

– Francuskie regulacje są bardzo restrykcyjne – ocenia Bartosz Najman. – Wynika to z dużo bardziej skomplikowanych przepisów związanych z minimalnym wynagrodzeniem oraz olbrzymich barier administracyjnych. Przedstawiciele, masa dokumentów, wszystko tłumaczone na język francuski, to dla nas duży problem. Ale, w mojej ocenie, największą różnicą będzie intensyfikacja kontroli. W Polsce na blisko 1,5 tys. firm transportowych jest około 20-30 inspekcji rocznie. Obawiam się, że we Francji będzie ich kilkadziesiąt tylko w pierwszym miesiącu.

Previous Żyj w zgodzie z naturą. Jak chronić lasy?
Next Służebność przesyłu - co może zyskać właściciel gruntów?

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Kto może zrobić licencję syndyka?

Do istotnych obowiązków syndyka należy pomoc przedsiębiorcy, który ogłosił upadłość oraz próbuje uregulować całe zadłużenie. Żeby wykonywać takie czynności najpierw trzeba zrobić licencję, która pozwoli na pełnoprawne wykonywanie zawodu. Jak

Wiadomości 0 Comments

Rynek deweloperski bije kolejne rekordy

W II kwartale deweloperzy w sześciu największych miastach Polski sprzedali ponad 15 tys. lokali – wynika z raportu REAS. To o prawie jedną piątą więcej niż rok wcześniej. Jeszcze mocniej wzrosła liczba mieszkań

Wiadomości 0 Comments

Zapowiada się udany sezon dla branży turystycznej

Jak pokazują wstępne dane dotyczące obłożenia hoteli, ten rok w turystyce będzie udany. Choć pierwsze informacje z rynku nie zapowiadają przekroczenia rekordowych wyników, które padły w poprzednim sezonie. Na popularność krajowej turystyki w największym stopniu

Wiadomości 1Comments

Szybka pożyczka na święta Bożego Narodzenia – zalety i wady

Wydatki na święta Bożego Narodzenia znacznie przewyższają przeciętne budżety rodzinne, zwłaszcza kiedy w planach są wizyty rodziny lub u rodziny, wyjazdy świąteczne i sylwestrowe, wyjątkowe prezenty, a nagle postanowi zepsuć

Wiadomości 0 Comments

Twoje dane są warte więcej niż myślisz

Wraz z digitalizacją wielu usług, zostawiamy coraz więcej danych w sieci. Jednak nie zawsze mamy pewność, czy nasze dane osobowe będą dostatecznie chronione i nie wpadną w niepowołane ręce. Bezpieczeństwo

Wiadomości 0 Comments

Warsztaty deweloperskie z Zostań Deweloperem. Naucz się od podstaw, jak realizować projekt zabudowy letniskowej

Warsztaty deweloperskie to maksimum wiedzy, ćwiczenia praktyczne i gotowe rozwiązania. Projekt „Zostań Deweloperem” jest serią intensywnych szkoleń dla przyszłych deweloperów, którzy pragną inwestować w nieruchomości i czerpać z tego zyski.

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź