Setki milionów złotych z unijnych funduszy na modernizację kolei
Centrum Unijnych Projektów Transportowych zarządza portfelem europejskich funduszy w wysokości 25 mld euro. Pieniądze do 2023 roku zostaną przeznaczone na projekty infrastrukturalne. Ten rok rozpoczął się podpisaniem czterech kolejnych umów o dofinansowanie inwestycji drogowych o wartości prawie 210 mln zł. Jednym z największych beneficjentów będą PKP Polskie Linie Kolejowe, które dzięki unijnym środkom przejdą w najbliższych latach szereg modernizacji.
– W tej perspektywie unijnej największy nacisk położono na kolej. Polskie Linie Kolejowe są drugim największym beneficjentem, zaraz za Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Infrastrukturę kolejową czekają największe zmiany, z którymi niestety wiążą się pewne utrudnienia dla pasażerów. Z tym należy się liczyć, jednak nie da się zrealizować inwestycji bez pewnych wyrzeczeń – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych
2017 rok Centrum Unijnych Projektów Transportowych rozpoczęło podpisaniem na początku lutego czterech umów na dofinansowanie projektów drogowych o łącznej wartości 208 mln zł. Środki trafią do Częstochowy, Zamościa, Łomży i Rybnika i zostaną przeznaczone na kluczowe inwestycje drogowe, które usprawnią komunikację w tych czterech miastach. Unijne dofinansowanie sięga 85 proc., reszta ma pochodzić z pieniędzy samorządowych. To kolejna transza, po zawarciu w grudniu ubiegłego roku umów o unijne dofinansowanie dla pięciu projektów transportowych na łączną kwotę 710 mln zł. W najbliższym czasie CUPT zapowiada podpisanie umów na dofinansowanie kolejnych projektów infrastrukturalnych.
– To największy w kraju potencjał środków na inwestycje infrastrukturalne w transporcie. Te fundusze będą stopniowo wykorzystywane i wpuszczane na rynek poprzez kontrakty z naszymi beneficjentami – mówi Przemysław Gorgol. – Wszystkie inwestycje, które teraz realizujemy, oparte są głównie na działaniach modernizacyjnych. Mamy bardzo mało inwestycji typowo nowych.
Największy kontrakt z Polskimi Liniami Kolejowymi został podpisany w połowie ubiegłego roku i dotyczył umowy na realizację dwóch projektów kolejowych o łącznej wartości ponad 4,6 mld zł. Pierwszy z nich dotyczy modernizacji linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock–Lublin, która ma zostać ukończona do 2020 roku. Drugi projekt to budowa łącznicy kolejowej Zabłocie–Kraków Krzemionki, która jest strategiczną inwestycją PKP PLK na terenie aglomeracji krakowskiej, która umożliwi bezpośrednie połączenie z Zakopanem i skróci czas podróży o 15 min. To największe, ale nie jedyne projekty modernizacyjne, na które Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy w ciągu minionych miesięcy.
– Modernizacje istniejących linii i dróg to zmiany dla wielu pasażerów, którzy korzystają z kolei czy dróg. Jeżeli chcemy podwyższyć ich standard, to musimy się przyszykować na pewne ograniczenia. W tej perspektywie bardzo duży nacisk jest położony na tworzenie alternatywnych możliwości dojazdu i transportu. Zarówno my, jak i inwestorzy nie chcemy zostawiać pasażerów z utrudnieniami czy z zamykanymi liniami. Dlatego tworzone są linie objazdowe, gdzie trochę wolniej, ale jednak komunikacja będzie zapewniona – mówi Przemysław Gorgol.
Zdaniem p.o. dyrektora CUPT na widoczne efekty modernizacji infrastruktury kolejowej trzeba będzie poczekać i pasażerowie raczej nie odczują ich jeszcze w tym roku. Zauważalne będą natomiast efekty prowadzonych w tym roku inwestycji drogowych.
– W drugiej połowie tego roku będzie otwieranych wiele inwestycji. Droga krajowa numer osiem oraz droga krajowa numer siedem – tam kolejne odcinki dróg zostaną wprowadzone do użytkowania. W przypadku pozostałych projektów, które są objęte dofinansowaniem, rozpoczną się fizycznie widoczne inwestycje, np. na drodze krajowej z Warszawy do Lublina. Oczekujemy, że w tym roku na drodze krajowej 17. wykonawcy wejdą w teren i zaczną prace, czyli będzie widać, że faktycznie coś się dzieje – mówi Przemysław Gorgol.
Może to Ci się spodoba
Odszkodowanie z OC sprawcy – czy warto o nie wystąpić?
Wiele wypadków drogowych to zdarzenia, w których uczestniczą dwie strony – sprawca i poszkodowany. Odszkodowanie z OC sprawcy może pomóc poszkodowanemu w pokryciu kosztów wynikłych ze szkody. Kto może otrzymać
Nieterminowe płatności wciąż dużym problemem dla przedsiębiorców
Rynek faktoringowy nadal dynamicznie rośnie, choć w I połowie roku tempo wzrostu było niższe niż w poprzednich latach. Przedsiębiorcy chętnie sięgają po ten sposób radzenia sobie z nieterminowymi płatnościami, bo w tym modelu to
Ostatni dzwonek na zapoznanie się z RODO, czyli co zmienia się 25 maja 2018 roku?
25 maja 2018 roku wchodzi w życie unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, w skrócie RODO. To prawdziwa rewolucja dotycząca danych osobowych. Do nowych przepisów muszą dostosować się absolutnie wszystkie
Kiedy możliwa jest przebudowa, a kiedy konieczna naprawa linii energetycznej?
Linie energetyczne mogą wymagać przeprowadzenia prac modernizacyjnych. Mogą być one związane na przykład z potrzebą zwiększenia możliwości przesyłowych. Najczęściej zlecanymi usługami jest przebudowa lub naprawa linii energetycznej. Każda z nich
Frank najtańszy od trzech lat
Szwajcarska waluta jest najtańsza od trzech lat. Stosunkowo niski kurs franka do złotego może zachęcać osoby mające kredyty mieszkaniowe w tej walucie do przewalutowania ich na rodzimą walutę i zdjęcie sobie z barków
Nie wiesz, jak ochronić ładunek? Postaw na siatkę na kontenery!
Przewożenie i przechowywanie ładunku może być trudne. Z tego powodu stosuje się różnego rodzaju zabezpieczenia. Pozwalają one na uchronienie towaru przed wieloma czynnikami zewnętrznymi. Co warto wiedzieć o siatkach transportowych
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post