BHP – definicje i podstawowe informacje
Termin “BHP” jest powszechnie znany w polskim społeczeństwie, ale kilka ważnych informacji dotyczących Bezpieczeństwa i Higieny Pracy nie przebiło się do świadomości ludzi. Dla przykładu: nie wszyscy wiedzą, że termin BHP nie znajduje się w polskim prawie – żaden kodeks nie wyjaśnia definicji bezpieczeństwa i higieny pracy. W tym artykule dowiesz się czym jest BHP i poznasz kilka innych mniej znanych, ale ważnych faktów.
Oficjalne definicje
Tak jak napisaliśmy na początku, terminu BHP próżno szukać w polskim prawodawstwie – nie ma żadnych przepisów definiujących bezpieczeństwo i higienę pracy. Gdzie zatem szukać oficjalnej definicji? W formie PN-N-1801:2004, według której BHP to stan warunków i organizacji pracy oraz zachowań pracowników zapewniający wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy.
Warto zauważyć jednak, że według polskiego prawa stosowanie Norm Polskich nie jest obowiązkowe.
Inną definicją BHP, tym razem prosto z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (CIOP) jest:
ogół norm prawnych oraz środków badawczych, organizacyjnych i technicznych mających na celu stworzenie pracownikowi takich warunków pracy, aby mógł on wykonywać pracę w sposób produktywny, bez narażania go na nieuzasadnione ryzyko wypadku lub choroby zawodowej oraz nadmierne obciążenie fizyczne i psychiczne.
BHP – w prostych słowach
Powyższe definicje mogą przyprawić co niektórych o ból głowy, dlatego podajemy też naszą własną, prostą definicję. BHP to nic innego jak zbiór zasad dotyczących tego, jakie należy zapewnić pracownikom warunki pracy, aby ich życie i zdrowie nie było narażone na niebezpieczeństwo na terenie zakładu. Zasady BHP odnoszą się także do środowiska naturalnego, więc można stwierdzić, że BHP to także zbiór zasad dotyczących takiej pracy, aby nie była ona szkodliwa dla natury.
Osobą odpowiedzialną za przestrzeganie zasad BHP na terenie zakładu pracy jest najczęściej specjalista ds. BHP. Do jego zadań należy kontrola przestrzegania prawa pracy i podejmowania działań zapobiegających incydentom zagrażającym zdrowiu i życiu pracowników. Specjaliści ds. BHP pełnią ważną funkcję w każdej firmie, gdzie należy przestrzegać przepisów BHP.
BHP jako kierunek studiów
Co trzeba zrobić, aby zostać specjalistą ds. BHP? Odpowiedź jest prosta – skończyć stosowne studia, a następnie odbyć praktyki BHP w jakiejś firmie. Absolwenci kierunków z Bezpieczeństwa i Higieny pracy mogą prowadzić szkolenia w firmach i organach nadzoru nad warunkami pracy.
Uczelnie kuszą szerokimi perspektywami na rynku pracy, przede wszystkim dlatego, że bezpieczeństwo zawsze będzie istotnym aspektem pracy firm i korporacji. Każdy z pracowników ma przecież prawo czuć się bezpieczny w swoim środowisku pracy, a pracodawcy mają obowiązek zapewnienia im tego komfortu. Zadaniem każdego specjalisty ds. BHP jest sprawdzanie czy osoby zatrudnione są w pracy bezpieczne oraz raportowanie wszystkich zachowań i sytuacji potencjalnie niebezpiecznych.
Jeśli cechujesz się rzetelnością, sumiennością i lubisz dbać o bezpieczeństwo swoje i ludzi dookoła, to prawdopodobnie odnajdziesz się właśnie jako specjalista ds. BHP.
Świetną alternatywa jest też praca w wyspecjalizowanych firmach zajmujących się prowadzeniem szkoleń. Przykładem takiej firmy jest wrocławski https://controlbhp.pl/
Może to Ci się spodoba
Dlaczego szkolenia BHP są obowiązkowe?
Obowiązkiem każdego przedsiębiorstwa jest przeprowadzenie klasycznego szkolenia BHP dla pracowników przyjętych na podstawie umowy o pracę. Z badań wynika, że jednak nie każdy pracodawca dba o odpowiednie poprowadzenie kursu. Czy
W jaki sposób określa się wypłacalność przedsiębiorstwa?
Każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, że nawiązywanie współpracy bywa ryzykowne. Aby w przyszłości nie mieć problemów finansowych dobrze jest sprawdzić wypłacalność kontrahenta. Jak to uczynić? Na wstępie warto powiedzieć, że
Nowe zasady podatkowe i pandemia uelastyczniają rynek pracy. Coraz więcej osób staje się GIGerami i pracuje na własny rachunek przy wielu projektach
GIGerzy to osoby, które pracują nad różnymi projektami dla różnych pracodawców, najczęściej z domu lub innego miejsca spoza biura. W 2025 roku będą oni stanowić 15 proc. pracowników w skali całego globu, a
W przyszłym roku płaca minimalna najprawdopodobniej przekroczy 4,2 tys. zł brutto
W 2023 roku płaca minimalna wzrośnie dwukrotnie: pierwsza podwyżka nastąpiła w styczniu, druga czeka firmy w lipcu. To jednak nie koniec podwyżek, bo zgodnie z obowiązującym prawem kolejna powinna nastąpić od początku 2024 roku.
Masz firmę i tracisz etat? Bądź zdrów bo ZUS nie wypłaci zasiłku
Jeśli przedsiębiorca oprócz prowadzenia firmy jest też zatrudniony na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenie musi uważać na to kiedy zachoruje. Jeżeli będzie przebywał na zwolnieniu lekarskim w czasie,
Gdzie wysłać pracowników na wyjazd integracyjny?
Nikt nie ma wątpliwości, że relacja układa się dużo lepiej, gdy pracownicy się rozumieją, znają swoje dobre strony, mają takie same zainteresowania i podobne poglądy. W warunkach zawodowych trudno poznać
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post