Dodatkowe obowiązki pracodawcy przy zatrudnieniu na część etatu
Wedle Kodeksu Pracy firma może zatrudnić pracownika na niepełny etat. Poza pracą w pełnym wymiarze, zatrudniony może wykonywać swoje obowiązki przez 120 lub 80 godzin w miesiącu. Nie zawsze jednak pracodawca zdaje sobie sprawę, jakie zobowiązania na nim ciążą w związku z takim zatrudnieniem.
Każdy podwładny, przyjęty na częściowy etat otrzymuje specjalnie skonstruowaną umowę, która właściwie nazywa wszystkie prawa i obowiązki oraz omawia wysokość wynagrodzenia.
Aby umowa była ważna i czytelna dla obu stron (zawierana na przykład na ćwierć etatu) powinna zawierać kluczowe i szczegółowe informacje, do których głównie zaliczają się następujące:
– nazwanie pracownika i pracodawcy,
– omówienie rodzaju umowy (o pracę, zlecenie, o dzieło),
– dzień podpisania honorarium, sposób jego obliczania, formy zapłaty,
– opis posady i wszystkich powinności,
– wszystkie maszyny i sprzęty udostępnione przez przełożonego do wypełniania obowiązków,
– data rozpoczęcia i możliwego zakończenia pracy,
– sposób wyliczania nadprogramowych godzin oraz wszystkich dopłat motywacyjnych.
Nie można zapomnieć, że osoba, która ma zmniejszony etat, będzie pracowała w innym wymiarze godzin. Przykładowo po 4 godziny dziennie przez 5 dni tygodniowo lub po 8 godzin w ciągu dnia przez 2 dwa dni w tygodniu. Te informacje również powinny być zanotowane, aby nie było wątpliwości i możliwych problemów. Oprócz dziennego zarządzania czasem pracy należy omówić, ile godzin w miesiącu pracownik będzie potrzebny. Każda nowa uwaga działa na korzyść, bowiem pozwala uniknąć konfliktów.
Oprócz praw, każdy pracownik ma swoje powinności. Mniejsza ilość godzin pracy to także mniej przywilejów. Głównie brak specjalnych premii, przerw, delegacji, kursów. I jest to zgodne z prawem, ponieważ honorarium podwładnych jest proporcjonalne do ilości wypracowanych godzin.
Justyna Błahut
www.biznesgazeta.pl
Może to Ci się spodoba
Jak powinna wyglądać rzetelna rozmowa kwalifikacyjna?
Praktycznie każde przedsiębiorstwo, które prowadzi nabór na wskazane stanowisko, przeprowadza rozmowę kwalifikacyjną. Metoda sprawdzania wiedzy i kwalifikacji zależy od umownych oczekiwań przełożonego. Wiele pytań i schematów pojawia się bardzo często.
Jak uzyskać urlop okolicznościowy?
W zgodzie z Kodeksem pracy każdy pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę ma prawo do urlopu okolicznościowego. Można go wykorzystać tylko w uzasadnionych sytuacjach i po spełnieniu podstawowych warunków.
Praca w szczególnych warunkach – dokumentacja do ZUS
Przy uwzględnieniu praw do wcześniejszej emerytury, czy też emerytury pomostowej Zakład Ubezpieczeń Społecznych uwzględnia okresy pracy w szczególnych warunkach. Okresy te powinny być należycie udokumentowane, w przeciwnym razie nie będą
Obowiązki komisji pojednawczej
Wielu właścicieli firm lub dużych korporacji decyduje się na powoływanie komisji pojednawczej, której zadaniem jest rozwiązywanie sporów między pracownikami lub na innych polach, które przeszkadzają w sprawnym działaniu przedsiębiorstwa. Wszystkie
W przyszłym roku będą obowiązywać nowe przepisy Kodeksu pracy. Ograniczenia w umowach na czas określony
Za niecałe pół roku wejdą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Po podpisie prezydenta nowelizacja czeka na opublikowanie w Dzienniku Ustaw. Nowe przepisy wprowadzą inne zasady zatrudniania w oparciu o umowę na czas określony. Pracodawca będzie
Jakie prawa ma pracownik zatrudniony na podstawie umowy zlecenie?
Poprawne zawarcie umowy zlecenia normuje Kodeks Cywilny. Niestety nie określa zasad przyznawania urlopu na podstawie tego typu porozumienia pracownika z pracodawcą. Chęć otrzymania urlopu w pracy pracobiorca zgłasza biznesmenowi, u
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post