Działalność menadżerska członka zarządu nie podlega VAT

Działalność menadżerska członka zarządu nie podlega VAT

Skoro podatnik nie wykonuje działalności w swoim imieniu i na własny rachunek, lecz w imieniu zarządzanej spółki, to czynności świadczone przez niego na podstawie kontraktu menedżerskiego nie podlegają VAT – stwierdził w interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi.

Z zapytaniem o interpretację wystąpił menadżer, który w zakresie własnej działalności gospodarczej zawarł umowę ze spółką kapitałową i na jej mocy pełnił funkcję członka zarządu. W ramach swoich zadań reprezentował spółkę i prowadził wszelkie sprawy tego podmiotu. Zdaniem menadżera czynności te kwalifikowały się jako samodzielnie wykonywana działalność gospodarcza, gdyż z racji zawartego kontraktu ponosił ryzyko prowadzenia spółki. Menadżer uzasadniając swój pogląd powołał się na interpretację dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 13 czerwca 2012 r. (nr IPPP2/443-213/12-4/IG). W interpretacji tej Dyrektor IS uznał, że działalność prezesa spółki podlega opodatkowaniu VAT, gdyż w umowie zawartej ze spółką określone zostały zapisy o odpowiedzialności prezesa za jego działania względem osób trzecich.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 4 maja 2015 r., nr IPTPP1/4512-133/15-4/AK zakwestionował stanowisko przyjęte przez pytającego. Uznał, że jego działalność w ramach wykonywania zadań powierzonych mu przez spółkę nie spełnia przesłanki samodzielności. Menadżer, członek zarządu jest częścią struktury spółki, jego wynagrodzenie nie zależy od ekonomicznego ryzyka. Podatnik nie działa w warunkach ryzyka ekonomicznego, a jedynie działa na rzecz i w imieniu spółki. Odpowiedzialność za szkody wyrządzone osobom trzecim na skutek błędów w działaniu podatnika ponosi spółka. W związku z tymi argumentami Dyrekto IS W Łodzi uznał, iż kontrakt menadżerski podatnika nie podlega opodatkowaniu VAT.

Podobnie do problemu odniósł się Sąd Najwyższy, który orzekł, że członkowie zarządów spółek kapitałowych świadczą usługi, a nie prowadzą działalności gospodarczej. Z tej racji winni oni podlegać obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym – Interpretacja jest zbieżna z niedawną uchwałą Sądu Najwyższego – z 17 czerwca 2015 r. (sygn. akt III UZP 2/15).


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous VAT-marża – używany towar, czyli jaki?
Next Samochody używane coraz częściej kupowane w kredycie lub leasingu. Zwiększa się zainteresowanie młodszymi autami

Może to Ci się spodoba

Podatki 0 Comments

Rok wyborczy będzie sprzyjać rozdawnictwu. W 2022 roku nowe „prezenty” od rządu kosztowały podatników ponad 57 mld zł

57,6 mld zł – tyle, według wyliczeń Warsaw Enterprise Institute, były w sumie warte nowe świadczenia socjalne, dopłaty, ulgi podatkowe i inne „prezenty”, które rząd ufundował Polakom w 2022 roku. Do prowadzonych od

Podatki 0 Comments

Czym charakteryzuje się nadpłata?

Podstawowym zadaniem każdego podatnika jest regulowanie wszystkich zobowiązań zgodnie z roczną deklaracją. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy następuje tzw. nadpłata. Czym się charakteryzuje? Co robić w takiej sytuacji? Zgodnie z

Wyjazd firmowy okazją do podniesienia kwalifikacji?

W naszym kraju nie brakuje firm zatrudniających bardzo wiele osób. Każdy pracodawca musi zdawać sobie sprawę, że droga do sukcesu jest zazwyczaj długa i kręta. Nie oznacza to jednak, że

Branża budowlana zmaga się z brakiem pracowników

Coraz większy nacisk na ekologię, automatyzacja pracy, prefabrykacja i eliminacja papierowej dokumentacji – to trendy, które zdaniem liderów branży zdominują budownictwo w nadchodzących latach – wynika z raportu „Budownictwo. Innowacje. Wizja liderów branży

Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej. Przepisy określają także, kiedy mogą odmówić na nią zgody

Polacy polubili pracę zdalną. Jak wynika z badania firmy ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”, ponad 41 proc. pracowników w wieku 34–44 lata twierdzi, że praca wykonywana z domu ułatwia

Kiedy pracownik zwróci pracodawcy koszty odbytych szkoleń?

Każdy pracownik, który ma pracę pragnie, aby nieustannie powiększać swoje kwalifikacje, poszerzać umiejętności i ciągle się samodoskonalić. W związku z tym przedsiębiorstwa bardzo często umożliwiają swojej kadrze szkolenia lub kursy

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź