Finansowanie firmy przez internetową społeczność
Crowfunding – dziedzina jeszcze raczkująca w Polsce, na świecie pomaga zbierać miliony dolarów przeznaczonych na działalność charytatywną, społeczną i biznesową. Finansowanie rozmaitych przedsięwzięć przez grupy społecznościowe staje się coraz szerzej wykorzystywanym narzędziem dla nowo powstających firm.
Gromadzenie środków przez crowfunding jest stosunkowo łatwym rozwiązaniem, jednak firma, która chce skorzystać z finansowania społecznego powinna dobrze przemyśleć kwestie związane zarówno z formą prawną swojej działalności, jak i sposobem zbiórki środków.
Ze względu na stopień komplikacji, które mogą pojawić się przy zbiórce pieniędzy należy rozważyć przyjęcie przez przedsiębiorstwo dogodnej formy prawnej. Nie ma jednego idealnego rozwiązania dla każdej inicjatywy, dla jednych wygodne będzie działanie jako spółka akcyjna, inni wybiorą spółkę komandytowo – akcyjną, a część zdecyduje się na spełnianie większej ilości wymogów formalnych w zamian za niski kapitał zakładowy niezbędny do funkcjonowania spółki z o.o.
Spółka akcyjna i komandytowo – akcyjna
Spółki akcyjne mają tę zaletę szczególnie docenianą w crowfundingu, że zbywanie udziałów spółki nie wymaga potwierdzenia notarialnego. Internauci z reguły dość chętnie włączają się w różnego typu akcje, lecz powinno to być maksymalnie ułatwione, bowiem dodatkowe formalności mogą ograniczyć liczbę potencjalnych kupców udziałów.
W przypadku spółki akcyjnej należy rozważyć, czy lepiej będzie decydować się na zbiórkę kwoty nie wyższej niż 100 tys. euro, czy sięgać po więcej ale za cenę przygotowania szczegółowego prospektu emisyjnego lub memorandum informacyjnego (oprócz pracy, którą trzeba w to włożyć, trzeba się liczyć z dodatkowymi, niemałymi kosztami takiej operacji).
Inne działania, na które trzeba się przygotować to zgłoszenie do Komisji Nadzoru Finansowego zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia akcji promocyjnej. Zawiadomienie obejmuje też plan promocyjny i marketingowy. KNF musi poznać treść informacji rozsyłanych w związku z ofertą. Trzeba liczyć się z tym, że Komisja poprosi o dodatkowe wyjaśnienia lub wprowadzenie zmian, poprawek, uzupełnienia planów. Zawiadomienie koniecznie trzeba dostarczyć na 14 dni roboczych przed rozpoczęciem akcji promocyjnej. O konieczności naniesienia poprawek Komisja może powiadomić spółkę nie później niż na 5 dni przed rozpoczęciem akcji promocyjnej.
Wadą spółki akcyjnej dla wielu początkujących biznesmenów może być wysokość kapitału zakładowego spółki. W przypadku tej formy prawnej konieczne jest wniesienie co najmniej 100 tys zł. Dla tych firm, które do tej pory działają pod postacią innego rodzaju spółki dodatkowym kosztem będzie także opłata za przekształcenie w spółkę akcyjną w wysokości 4 tys. zł, powiększoną o koszty notarialne i sądowe. Znacznie tańszą formą prawną jest spółka komandytowo – akcyjna. Wielkość kapitału zakładowego wynosi 50 tys. zł, czyli połowę tego, co jest wymagane przy spółce akcyjnej – sugerujeArkadiusz Regiec, prezes Beesfund, firmy prowadzącej projekty crowfundingowe.
Spółka z o.o.
Najtańszą formą działalności, którą można przyjąć jest spółka z o.o. Kapitał zakładowy jest niewielki, wynosi tylko 5 tys. zł, ale przedsiębiorcy, którzy tę formę wybiorą muszą brać pod uwagę spore niedogodności w przeprowadzaniu zbiórki pieniędzy. Przepisanie udziałów na ich nabywcę wymaga formy notarialnej, zatem jest to pewnego rodzaju bariera, którą pokonają tylko odpowiednio zmotywowani kupcy udziałów. Niewielkim pocieszeniem jest to, że nabywca może przesłać niezbędne dokumenty potwierdzone notarialnie do firmy zbierającej fundusze, a ta dokończy procedurę sprzedaży udziałów w obecności wybranego przez siebie notariusza.
Pośrednicy w crowfundingu
Pośrednicy to w tym przypadku właściciele platform crowfundingowych, specjalizujących się w pomocy firmom zbierającym środki finansowe. Ich ogromną zaletą jest ułatwienie dostępu do dużej liczby inwestorów. Platformy pobierają kilkuprocentowe prowizje od transakcji, które odbyły się za ich pośrednictwem. Co dokładnie oferują w zamian za procent platformy?
- dostęp do bazy inwestorów (również mailing),
- kampania m.in. na Facebooku, czy Google Adwords,
- pomoc w przygotowaniu treści promocyjnych (infografiki, filmy, tłumaczenia – także na egzotyczne języki),
- dwumiesięczny okres korzystania z platformy.
Crowfunding w Polsce
W Polsce finansowanie społecznościowe czyni dopiero pierwsze kroki w porównaniu z tym, co crowfunding osiąga za granicą. Mimo niewielkiego jeszcze rozmiaru tej działalności, wpłaty użytkowników internetu na różnego rodzaju projekty przekraczają 0,5 mln zł miesięcznie.
Z tej formy zbierania środków korzystają muzycy, sportowcy, programiści, czy wynalazcy. Przedstawiciel jednej z platform crowfundingowych działających w Polsce, zapewnia, że to całkiem bezpieczna forma finansowania projektów. Jeśli nie uda się zebrać oczekiwanej kwoty, wpłacający otrzymują swoje środki z powrotem. Zdarza się jednak, że zebrane pieniądze znacznie przekraczają określony limit. Dobrym przykładem jest tu przypadek wrocławskich studentów, którzy w ramach projektu Space is More zebrali ponad dwudziestokrotnie więcej niż zamierzali. Środki przeznaczone były na podróż do Stanów Zjednoczonych, w celu prezentacji projektu statku kosmicznego, który miałby być użyty w podróży na Marsa. Cóż to może oznaczać dla firm, które rozważają skorzystanie z takiej opcji zbierania funduszy? Polacy są coraz hojniejsi, a do tego wieżą w talent rodaków i chętnie finansują nawet bardzo, wydawałoby się, egzotyczne idee.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Innowacja białostockiej firmy wypromuje Polskę na świecie
30 czerwca w Pałacu Lubomirskich w Warszawie odbędzie się oficjalna premiera POLSKIEJ Wirtualnej Wystawy Narodowej – innowacyjnego narzędzia, które celem jest promocja Polski na arenie międzynarodowej. Zaawansowana technologicznie platforma internetowa
Leasing operacyjny samochodu – jakie korzyści dla przedsiębiorcy?
Decydując się na zakup firmowego samochodu, przedsiębiorcy mogą korzystać z kilku rodzajów finansowania . Jednym z nich jest leasing operacyjny, który w ostatnich latach zyskuje na popularności. Jak działa i
Organizer na biurko – porządek i terminowość
Organizacja pracy jest niezwykle ważna w wielu zawodach. Trzeba się jej zresztą uczyć o wiele wcześniej – jeszcze w szkole. Każdy uczeń przecież także musi mieć rozplanowane kiedy wykona jakie
4F wchodzi na zagraniczne rynki
4F chce być firmą globalną. Do końca tego roku ma powstać kilkanaście sklepów w krajach europejskich. Firma chce również wejść na rynek amerykański, gdzie skupi się na sprzedaży hurtowej. Dzięki współpracy
Polska w ogonie Europy pod kątem automatyzacji produkcji. Firmy na tym tracą
Zaawansowane narzędzia IT pozwalają nie tylko zwiększyć efektywność produkcji, lecz także reagować w nieprzewidzianych sytuacjach, takich jak brak surowców, nieobecność pracowników czy niesprawność maszyn. Koszt wdrożenia takiego systemu waha się od kilku do
Czy agencje pracy mają w Polsce przyszłość?
Coraz więcej słyszy się o działalności różnego rodzaju agencji pracy. Obszary ich działań oraz ich podziały są naprawdę zróżnicowane – od agencji pracy stałej po tymczasową, od tych zajmujących się
4 komentarze
gregor
14 listopada, 13:44mejk
20 grudnia, 11:43atii
08 stycznia, 09:29Roman
11 stycznia, 21:56