Fundusze private equity – przejęcie firmy krok po kroku
Przejęcie przedsiębiorstwa w ramach wykupu menedżerskiego to przedsięwzięcie wymagające ogromnych nakładów finansowych i naprawdę rozległej wiedzy. Szansę na jego powodzenie zwiększy nawiązanie współpracy z funduszem private equity, który zapewni niezbędne wsparcie nie tylko kapitałowe, ale i merytoryczne. Sprawdź, jak przebiega transakcja MBO krok po kroku i dlaczego warto ją przeprowadzić z pomocą funduszu Avallon.
Wykup menedżerskie MBO (Management Buy Out) to transakcja, w której zatrudniona w firmie kadra zarządzająca staje się jej współwłaścicielem. Dotychczasowy właściciel sprzedaje przedsiębiorstwo,
a zatrudnieni w nim menedżerowie wraz np. z funduszem private equity, ją kupują. Jak to wygląda
w praktyce?
Wykup menedżerski z udziałem funduszu private equity
Choć każda transakcja MBO ma własną specyfikę, to jednak można wskazać charakterystyczne etapy powtarzające się w zdecydowanej większości tego typu operacji. Oto schemat wykupu realizowanego we współpracy z funduszem private equity Avallon.
- Pierwszy kontakt i ocena atrakcyjności przedsięwzięcia. Avallon nie stosuje żadnych formularzy aplikacyjnych. Stawia na bezpośredni kontakt z menedżerami zamierzającymi wykupić firmę. Najpierw eksperci Avallon muszą poznać firmę, odwiedzić ją, omówić z menedżerami cele przyszłej transakcji i jej uwarunkowania. Na tym etapie przygotowywany jest również list
o poufności. - Podpisanie listu intencyjnego. W przypadku pozytywnej oceny przedsięwzięcia, menedżerowie otrzymują propozycję podpisania listu intencyjnego, który określa dalszy przebieg działań i role uczestników.
- Szczegółowa analiza projektu (due diligence). Gruntownej analizie poddawane są wszystkie istotne aspekty związane z przedsiębiorstwem – jego kondycja finansowa, handlowa, podatkowa, prawna czy technologiczna. Badanie due diligence ma na celu zidentyfikować słabe i mocne strony firmy, a także zweryfikować, jakie są szanse i zagrożenia związane z transakcją (jeszcze zanim dojdzie do negocjacji z właścicielami).
- Ostateczne ustalenia i przygotowanie oferty. Specjaliści funduszu private equity i menedżerowie wspólnie omawiają wyniki przeprowadzonych analiz i ustalają szczegółowe warunki potencjalnej współpracy. Następnie przygotowują ofertę zakupu udziałów (akcji), która posłuży za punkt wyjścia w negocjacjach z dotychczasowymi właścicielami.
- Pogłębione badanie (opcjonalnie). Czasem, po wstępnych rozmowach z obecnymi właścicielami, może pojawić się konieczność przeprowadzenia dodatkowych analiz, np. w obrębie kwestii podatkowych, prawnych czy dotyczących ochrony środowiska.
- Negocjacje z właścicielami. Przebieg negocjacji może być różny. Fundusz jest zawsze przygotowany na odegranie w nich wiodącej roli. Dla menedżerów – przecież wciąż pracujących dla właścicieli – może być to kłopotliwe.
- Uruchomienie finansowania i zamknięcie transakcji. Strony uzgadniają szczegóły transakcji,
a jeśli osiągną porozumienie – podpisują wszystkie wymagane umowy. Następnie fundusz uruchamia finansowanie, rozpoczynając tym samym przejęcie przedsiębiorstwa przez kadrę menedżerską.
Więcej o przebiegu transakcji przy udziale funduszu private equity Avallon można przeczytać na stronie: www.avallon.com.
Fundusze private equity Avallon – postaw na doświadczonych specjalistów
Za nawiązaniem współpracy z firmą Avallon przemawia przede wszystkim jej wieloletnie doświadczenie w wykupach menedżerskich. Do tej pory, w ciągu ponad 15 lat istnienia, zrealizowała ona wspólnie
z menedżerami już ponad 100 inwestycji kapitałowych. Warto przy tym podkreślić, że jej fundusz AVALLON MBO to pierwszy w Europie środkowo-wschodniej fundusz specjalizujący się w transakcjach typu MBI/MBO.
Co istotne, Avallon cieszy się również zaufaniem potężnych partnerów biznesowych i renomowanych międzynarodowych instytucji finansowych. Wyrazem tego jest fakt, że w jej fundusze inwestuje
m.in. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju czy fundusz Akina Partners. Więcej informacji o specyfice
i potencjale finansowym jej funduszy można znaleźć na: http://www.avallon.pl/zarzadzane-fundusze/.
Artykuł sponsorowany.
Może to Ci się spodoba
Zalety wykorzystania usług archiwizacyjnych
W każdej, nawet niedużej firmie, powstaje sporo różnego rodzaju dokumentów, które należy nie tylko odpowiednio uporządkować, ale także często przechowywać przez określony czas. W takim przypadku konieczne jest dokonanie właściwej
Bodyflying – oryginalny pomysł na imprezę integracyjną
Dobrze zintegrowani pracownicy nie tylko wiedzą o sobie więcej, ale również mogą pracować bardziej efektywnie. Właśnie dlatego imprezy integracyjne od lat cieszą się tak dużym powodzeniem w firmach – zarówno
Polska umacnia swoją pozycję lidera stolarki okiennej w Europie
Polska od trzech lat jest liderem eksportu stolarki okiennej w Europie. DOVISTA Polska, należąca do tej samej grupy kapitałowej co producent okien dachowych VELUX – zakończyła właśnie rozbudowę, która ma umocnić
Odszkodowanie z tytułu wypadku w pracy
Świadczenie każdej pracy niesie za sobą zagrożenie dla zdrowia czy nawet życia pracownika. Osoby, które uległy wypadkowi w trakcie wykonywania zadań służbowych, mogą liczyć na odszkodowanie. Żmudne dochodzenie roszczeń warto
Firmy szukają oszczędności. Zamiast zwalniać, będą zmieniać procesy zakupowe
Spadające bezrobocie, podwyżki płac i narastające problemy z pozyskaniem wykwalifikowanych pracowników sprawiają, że w Polsce kształtuje się rynek pracownika. Przedsiębiorstwa nie mogą optymalizować kosztów związanych z zatrudnieniem, dlatego muszą szukać oszczędności gdzie indziej. Duży potencjał
Jakie korzyści płyną z wdrożenia systemu RCP w firmie?
Zrządzanie przedsiębiorstwem jest wyzwaniem, które wymaga wykorzystania wielu narzędzi usprawniających działalność firmy. Rejestracja czasu pracy – przy wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych – jest rozwiązaniem coraz częściej wykorzystywanym przez pracodawców. Dzięki
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post