Jak rozliczyć wydatki poniesione na założenie firmy?
Wiele oddania i wyrzeczeń wymaga otwarcie własnej firmy. Żadną tajemnicą nie jest, że żeby biznes zaczął funkcjonować trzeba włożyć spore pieniądze na tzw. start. Większość płynie z kieszeni samego przedsiębiorcy. Jak niektóre rozchody wliczyć w koszty firmowe?
Wedle prawa już przed rozpoczęciem funkcjonowania biznesu (po otwarciu działalności tym bardziej) właściciel może różnorakie inwestycje wyłączyć z opodatkowania. Muszą to być środki przeznaczone na rozwój firmy, ale nie warunkujące zysku z tego tytułu. Dlatego też do takich kosztów zaliczyć można:
– rejestrację działalności gospodarczej w różnych urzędach,
– załatwienie wszelkich pozwoleń i zezwoleń
– wydruk wizytówek i wykonanie pieczątek
Nie warto się martwić, że wszystkie te rzeczy zostały załatwione jeszcze przed formalnym zarejestrowaniem firmy w Urzędzie Skarbowym i Urzędzie Miasta.
Według treści art. 21 ust. 121/137 nie wszystkie dochody uzyskiwane przez osoby fizyczne są opodatkowane. Przykładem mogą być fundusze przekazane potrzebującym z zasobów Funduszu Pracy.
W przebiegu rozkręcania działalności gospodarczej opodatkowaniu nie podlegają wydatki związane z eksploatacją środków trwałych (środki trwałe czyli maszyny i urządzenia, środki transportu, nieruchomości, żywy inwentarz) oraz od wartości niematerialnych i prawnych (czyli zdatne do gospodarczego wykorzystania oraz o ekonomicznej wartości).
W koszty związane z prowadzeniem firmy, jeszcze przed jej otwarciem, można policzyć zakup środków trwałych (np. samochód dostawczy). Nie musi się to stać w momencie zakupu takiego samochodu czy maszyny. Przedsiębiorca może dokonać tego w konkretnym czasie (odpisy amortyzacyjne). Ten czas to moment rozpoczynający się od następnego dnia po tym, gdy dany środek zaczął być eksploatowany.
Justyna Błahut
www.BiznesGazeta.pl
Może to Ci się spodoba
Czy wymiana opon w samochodzie to wydatek firmowy?
Zmorą wielu handlowców jest konieczność przeprowadzenia remanentów. Obowiązek ten wiąże się z wieloma zobowiązaniami, wyrzeczeniami i formalnościami. Jak ująć różnice wynikające z remanentu w KPiR? Wedle prawa remanent powinien zostać
Jak zaksięgować delegację w KPiR?
Wielu przedsiębiorców prowadzi interesy z kontrahentami nawet z drugiego końca Polski. Nie wszystko można załatwić telefonicznie lub za pośrednictwem Internetu. Wówczas konieczne jest zorganizowanie wyjazdu służbowego. Jak ująć to w
Do kiedy założyć ksiażkę przychodów i rozchodów?
Księga przychodów i rozchodów to obowiązek każdego przedsiębiorcy. Służy do księgowania wszystkich transakcji oraz zdarzeń gospodarczych, w których uczestniczyła firma. Wiele osób chcących otworzyć działalność ma problem z określeniem terminu
Kiedy założyć KPiR?
Księga przychodów i rozchodów to jeden ze sposobów rozliczania się przedsiębiorstw. Założyć ją należy w dniu, kiedy rozpoczyna się funkcjonowanie firmy. I nie ma znaczenia, że pierwsze przychody lub rozchody
Jak udokumentować podróż służbową w księdze przychodów i rozchodów?
Udokumentowanie kosztów uzyskania przychodów dotyczących diet z tytułu podróży służbowej może być przeprowadzone w formie: – w postaci druków rozliczeniowych diet za wyjazdy zagraniczne i potwierdzone pieczęcią imienną działalności gospodarczej,
Jak opisać remanent w KPiR?
Zmorą wielu handlowców jest konieczność przeprowadzenia remanentów. Obowiązek ten wiąże się z wieloma zobowiązaniami, wyrzeczeniami i formalnościami. Jak ująć różnice wynikające z remanentu w KPiR? Wedle prawa remanent powinien zostać
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post