Jaki pomysł na małopolską gospodarkę ma Metropolia Krakowska?

Jaki pomysł na małopolską gospodarkę ma Metropolia Krakowska?

Czym jest “Metropolia Krakowska 2030”?

“Metropolia Krakowska 2030” to nazwa strategii ponadlokalnej przyjętej w grudniu 2021 roku, przez Stowarzyszenie Metropolia Krakowska.  To dokument wyznaczający cele współpracy między Krakowem a sąsiadującymi z nim 14 gminami, które wspólnie tworzą Krakowski Obszar Funkcjonalny. Jest to pionierska na skalę Polski inicjatywa, która w perspektywie kolejnych 8 lat ma zapewnić stabilny oraz zrównoważony wzrost obszaru metropolitalnego.

Dlaczego gminy Metropolii Krakowskiej zdecydowały się na uchwalenie Strategii?

Dotychczasowa współpraca pomiędzy członkowskimi gminami pokazała bardzo dobre efekty wspólnego działania oraz wymierne korzyści związane z sukcesywnym zwiększaniem potencjału obszaru, w tym jego potencjału gospodarczego. Sama potrzeba wyznaczenia nowych celów współpracy wynikała z wielu czynników związanych aktualną sytuacją oraz realiami panującymi zarówno na świecie jak i w ujęciu ściśle krajowym. Ciężkie do oszacowania skutki związane z pandemią koronawirusa czy też nowe możliwości związane z wdrażaniem perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027 to ogromne wyzwania stojące przed Metropolią Krakowską.

Na bazie tych relacji została opracowana przedmiotowa strategia “Metropolia Krakowska 2030” wyznaczająca główne cele w ramach siedmiu dziedzin współpracy. Wspomniane dziedziny mają definiować działania w zakresie wyznaczonych obszarów kluczowych a wśród wyznaczonych celów znajdujemy zapisy mówiące o inteligentnym zarządzaniu, neutralności klimatycznej oraz środowisku, ekologicznej i efektywnej mobilności, innowacyjnej i konkurencyjnej gospodarce, kulturze czasu wolnego a także edukacji oraz usług społecznych.

Wnioski z diagnozy związane z gospodarką

Na podstawie analizy danych zgromadzonych w trakcie dwuletniego procesu opracowywania Strategii określono wyzwania, które wymagają  podjęcia wspólnych strategicznych decyzji oraz realizacji ponadlokalnych przedsięwzięć przez gminy stowarzyszone w Metropolii Krakowskiej.
W ramach dziedziny gospodarka, obszary w których stwierdzono możliwości zwiększenia potencjału poprzez zacieśnianie współpracy można rozdzielić na:

– zwiększenie stopnia wykorzystania kapitału relacyjnego, pomiędzy partnerami z sektorów nauki, biznesu oraz samorządu a także pełne wykorzystanie potencjału intelektualnego oraz biznesowego w ramach danych obszarów,

– wyrównanie potencjałów gospodarczych pomiędzy poszczególnymi gminami a centrum Metropolii Krakowem a także wzmocnienie potencjału innowacyjnego w ramach Metropolii Krakowskiej,

– zwiększenie jakości, dostępności oraz ilości dużych terenów inwestycyjnych, których deficyt jest obecnie jednym z bardziej ograniczających potencjał gospodarczy czynników.

– wzrost aktywności gospodarczej w ujęciu lokalnego rynku pracy.

Jakie korzyści dla potencjalnych inwestorów niesie uchwalenie strategii?

Z punktu widzenia potencjalnego inwestora zarówno zagranicznego jak również i krajowego przedsiębiorcy dążenie do osiągnięcia wyznaczonych w Strategii celów daje praktycznie gwarancję uczynienia z Metropolii Krakowskiej innowacyjnego oraz mocno konkurencyjnego ośrodka gospodarczego nie tylko w kraju ale także na tle wiodących ośrodków europejskich. Spodziewane do uzyskania efekty pozwolą nie tylko na zrealizowanie założonych w ramach Strategii celów, ale dadzą także potencjalnym inwestorom konkretne narzędzia przydatne w procesie podejmowania decyzji o nowych inwestycjach

  • Odpowiednie tereny inwestycyjne / Wzrost liczby Inwestorów / Wysoka jakość obsługi inwestora

W przypadku terenów inwestycyjnych nie tylko otrzymujemy zwiększenie oferty tych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, ale również poprawę ich dostępności oraz w dalszej perspektywie lepsze ich zarządzanie. Dodatkowo możemy liczyć na poprawioną obsługę inwestora w Metropolii Krakowskiej uwzględniająca nie tylko udzielenie wsparcia, ale również opiekę poinwestycyjną.

  • Marka gospodarcza Metropolii Krakowskiej / Wzrost liczby podmiotów gospodarczych / Dostępność wykwalifikowanych kadr

Dzięki odpowiednio prowadzonej polityce inwestycyjnej chcemy sprawić by Metropolia Krakowska była postrzegana jako ugruntowany oraz konkurencyjny ośrodek gospodarczy w skali europejskiej oraz światowej. Rozwijanie potencjału będzie wymagało stale zwiększającej się dostępności wykwalifikowanych i kompetentnych kadr a także lepszej dostępności kapitału ludzkiego. Jednocześnie aby zachować odpowiednio wysoką konkurencyjność gospodarczą będzie następował rozwój lokalnych specjalizacji a także sektora mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstw.

  • Współpraca Samorząd-Uczelnie-Biznes / Wzrost projektów B+R

Zapewniona ścisła współpraca pomiędzy samorządem, nauką oraz biznesem bez której rozwój gospodarki w oparciu o lokalne zasoby i potencjały nie będzie możliwy. W konsekwencji gwarantuje to skuteczną współpracę międzysektorową oraz odpowiednio szybkie reakcje na problemy oraz zjawiska gospodarcze występujące na terenie Metropolii Krakowskiej.

To wszystko sprawia, że warto już teraz pomyśleć o inwestycji w Metropolii Krakowskiej. Chcesz dowiedzieć się więcej. Wejdź na stronę: https://kma4business.metropoliakrakowska.pl/

Artykuł powstał w ramach projektu: Kraków Metropolitan Area for Business, finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020, Oś priorytetowa 3 „Przedsiębiorcza Małopolska”, Działanie 3.3 „Umiędzynarodowienie małopolskiej gospodarki”, Poddziałanie 3.3.1 „Promocja gospodarcza Małopolski”

 

Previous Polacy nie umieją zadbać o swój dobrostan. W dobie pandemii mocniej wspierają ich w tym pracodawcy
Next Newsy Polski Ład uderza po kieszeni samozatrudnionych

Może to Ci się spodoba

Firma 1Comments

Jak oszczędzić na biurze?

Prowadzenie własnej firmy jest związane z wieloma kosztami, które, zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców, bywają zbyt obciążające. Są sposoby pozwalające zredukować wydatki związane z prowadzeniem własnej działalności – dzięki temu firma

Leasing 0 Comments

Branża leasingowa korzysta z dobrej koniunktury. W tym roku może sfinansować inwestycje firm za co najmniej 80 mld zł

2018 rok może się zakończyć inwestycjami sfinansowanymi leasingiem na poziomie co najmniej 80 mld zł – prognozuje prezes Santander Leasing (wcześniej BZ WBK Leasing) Szymon Kamiński. Dla branży bardzo udane

Europa ma szansę wyprzedzić USA w rozwoju internetu rzeczy

Transport i motoryzacja, energetyka, opieka zdrowotna, inteligentne domy i przedmioty codziennego użytku – w tych obszarach internet rzeczy ma największy potencjał rozwoju. Według IDC do 2020 roku wydatki na ten cel wzrosną w Polsce

Rewolucja na rynku najmu

Najemcy biur oczekują coraz nowocześniejszych koncepcji w wynajmie powierzchni. Biurka i dostęp do internetu to za mało. Większa mobilność pracowników sprawia, że biura muszą być elastyczne, wygodnie skomunikowane i z atrakcyjnym otoczeniem. Adgar

Niespłacone długi polskich przedsiębiorców i konsumentów potężnym problemem dla gospodarki

Ponad 2,5 mln Polaków ma problem z terminową spłatą swoich zobowiązań. Niespłacone długi są ogromnym problemem dla całej gospodarki i sektora przedsiębiorstw, które przeznaczają 5–6 proc. całości swoich kosztów, żeby sobie z tym poradzić.

Jakie są metody prognozowania sprzedaży? Poznaj narzędzia od FlowDog

Prognozowanie sprzedaży to idealny sposób na to, by przewidywać przyszłe przychody i efektywnie zarządzać zasobami. To dzięki precyzyjnym prognozom możliwe jest podejmowanie świadomych decyzji strategicznych, które wpływają na rozwój firmy,

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź