Kontrola VAT – wpływ nowych przepisów JPK
Co to jest Jednolity Plik Kontrolny? W jakim celu został wprowadzony, kogo obowiązuje, co grozi za niedopełnienie obowiązków z niego wynikających? O tym poniżej.
Co roku Skarb Państwa traci miliardy złotych w związku z wyłudzeniami z podatku VAT. Szacuje się, że w 2014 roku wyniosły one ok. 9 mld zł. W tym właśnie roku wykrytych zostało ponad 200 000 pustych faktur, których wartość wynosiła ok. 34 mld zł. Dlatego też obecnie kontrola podatkowa jest wzmożona. Dotyczy ona nie tylko samych oszustów podatkowych, ale także wszystkich podatników. Dodatkowo nowa ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej zakłada, że kontrole będą uruchamiane natychmiast po doręczeniu upoważnienia do jej przeprowadzenia. Podatnik ma jednak prawo do dokonania korekty deklaracji w ciągu 14 dni od rozpoczęcia kontroli skarbowej.
Jednolity Plik Kontrolny
Jednolity Plik Kontrolny to zbiór danych generowany z systemów informatycznych przedsiębiorcy przez bezpośredni eksport danych dotyczących operacji gospodarczych w konkretnym okresie. Jego format (schemat XML) i układ są ustandaryzowane, dzięki czemu jest łatwo przetwarzany. Został wprowadzony w Polsce na podstawie doświadczeń skutecznie wprowadzonych rozwiązań w innych krajach Unii Europejskiej, tj. Austrii, Danii, Belgii, Holandii, Litwy, Niemczech, Słowenii, Szwecji, Portugalii. Jest wzorowany na wytycznych OECD.
Głównym celem jego wprowadzenia było usprawnienie kontroli podatkowej i identyfikacja obszarów niezgodności raportowania podatkowego. Podmioty gospodarcze objęte obowiązkiem raportowania w tej formie mają obowiązek dostarczenia danych w sposób zgodny z wytycznymi Ministerstwa Finansów – wszelkie informacje na ten temat można znaleźć na oficjalnej stronie instytucji.
Od 1 lipca 2016 roku obowiązkowe jest przekazywanie następujących struktur logicznych, czyli ksiąg podatkowych i dowodów księgowych: struktura 1 – księgi rachunkowe, struktura 2 – wyciągi bankowe, struktura 3 – operacje magazynowe, struktura 4 – ewidencje zakupu i sprzedaży VAT, struktura 5 – faktury VAT, struktura 6 – podatkowa księga przychodów i rozchodów oraz struktura 7 – ewidencja przychodów. Ten katalog nie jest zamknięty, zostanie rozszerzony w przyszłości o kolejne struktury. Przekazywanie takich danych w tej formie jest wymagane w przypadku: na żądanie organów kontroli podatkowej, podczas czynności sprawdzających, w postępowaniu podatkowym oraz w kontroli podatkowej lub skarbowej.
Przekazywanie plików JPK odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej albo na elektronicznym nośniku danych na żądanie organów Krajowej Administracji Skarbowej. Oczywiście przekazywane pliki muszą być odpowiednio zabezpieczone. Dodatkowo przedsiębiorcy, na których ciąży obowiązek składania JPK muszą dokonywać także w formie elektronicznej wysyłki rejestrów. W tym celu zostanie utworzona specjalna platforma. Obecnie wysyłanie odbywa się przy użyciu podpisu elektronicznego. Potwierdzenie prawidłowego przesłania danych to możliwość pobrania UPO (Urzędowego Potwierdzenia Odbioru). Stanowi ono dowód na to, że JPK rzeczywiście został wysłany.
Od lipca 2016 roku pliki muszą przekazywać duże firmy, od stycznia 2017 obowiązek ten dotyczy także małych i średnich przedsiębiorstw, a od stycznia 2018 roku będzie dotyczył również mikroprzedsiębiorców.
Przedsiębiorcy objęci nowym obowiązkiem musieli dostosować swoje systemy informatyczne do nowych przepisów, gdyż wymagane dane często wykraczają poza informacje ewidencjonowane w systemach księgowych oraz ERP.
Cel wprowadzenia JPK
Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego miało za zadanie przynieść korzyści zarówno dla administracji skarbowej, jak i dla samych podatników. Korzyścią dla administracji jest automatyzacja weryfikacji danych podatkowych i kontroli VAT. Dzięki wprowadzeniu tych przepisów możliwe jest szybkie przeprowadzenie czynności sprawdzających poprzez uzyskanie szybkiego dostępu do danych i co za tym idzie ustalenie konkretnych nieprawidłowości czy też poprawności rozliczeń. To pozwala na sprawniejsze wykrywanie wyłudzeń VAT i innych przestępstw skarbowych. Inne zalety to obniżenie kosztów w związku ze stosowaniem dokumentacji elektronicznej oraz ujednolicenie procedur kontrolnych.
Z kolei podatnicy mogą dzięki temu rozwiązaniu łatwo przekazywać dane w postaci elektronicznej. Czas kontroli jest krótszy, jest ona mniej uciążliwa, ponieważ czynności często zakończą się na tych sprawdzających, bez konieczności przeprowadzania kontroli podatkowej. Jest to nowy mechanizm także kontroli wewnętrznej pozwalający na sprawdzanie pracy księgowości. Księgowanie może być zautomatyzowane dzięki przekazywaniu faktur w formacie XML.
Odpowiedzialność za niedopełnienie obowiązków związanych z JPK
Nieprzestrzeganie przepisów z zakresu kontroli podatkowych kwalifikowane jest jako czyn zabroniony, co regulują Kodeks karny skarbowy oraz Ordynacja podatkowa. Możliwe kary to grzywna na gruncie kks oraz kary porządkowe na gruncie OP.
Nieprzekazanie JPK na żądanie organu KAS może być uznane za przestępstwa: utrudniania kontroli (art. 83 kks, kara grzywny), wadliwego prowadzenia ksiąg podatkowych (art. 61 kks, kara grzywny) albo nieprowadzenie ksiąg podatkowych (art. 60 kks, kara grzywny). Kara grzywny za udaremnienie lub utrudnienie wykonania czynności służbowych może wynosić do 720 stawek dziennych, czyli do 19, 2 mln zł. Natomiast niezłożenie w terminie lub złożenie nieprawdziwej informacji podatkowej jest zagrożone karą grzywny w wysokości do 240 stawek dziennych, czyli 6,4 mln zł.
Z kolei nieprzesłanie pliku w terminie może być uznanie przez organ skarbowy za nieprzedstawienie w terminie ksiąg podatkowych, za co grozi nałożenie kary porządkowej do wysokości 2800 zł (na postawie art. 262 OP). Taka sama kara grozi także za bezzasadną odmowę okazania dokumentów.
Więcej informacji na temat kontroli VAT w oparciu o nowe przepisy JPK oraz trendach w kontrolach ZUS, kks i cen transferowych można znaleźć na stronie: http://www.ey.com/pl/pl/services/tax/tax-policy-and-controversy/ey-kontrola-skarbowa-trendy.
Może to Ci się spodoba
Mniejsze firmy niechętnie motywują swoich pracowników
Trzy na cztery firmy zatrudniające powyżej 250 osób i co druga średnia firma (od 50 osób) oferują swoim pracownikom więcej niż sześć różnego rodzaju pozafinansowych korzyści, które mają ich związać z firmą
Zaproponowana reforma podatkowa negatywnie oceniana przez pracodawców
W ramach Polskiego Ładu rząd chce zmienić limity kwoty wolnej od podatku oraz drugiego progu podatkowego. Według Pracodawców RP nie jest to jednak projekt przemyślany. Skorzystają z niego tylko najubożsi pracujący i emeryci, natomiast
Dochody z zagranicy trzeba wykazać w PIT
Choć Polska podpisała umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z kilkudziesięcioma krajami świata, nie oznacza to, że można przed fiskusem nie wykazać uzyskanych za granicą dochodów. Jeśli podatnik zarabiający zagranicą spędził w ubiegłym roku w Polsce więcej
Źródła informacji organów skarbowych o majątku podatnika są praktycznie nieograniczone
Fiskus ma wiele różnych możliwości zdobycia informacji o dochodach i wydatkach podatnika. Organy podatkowe są uprawnione do weryfikacji wydatków i ich pokrycia w uzyskanych dochodach już w ramach czynności sprawdzających, które poprzedzają kontrolę lub postępowanie
Od 15 lutego urzędnicy sami przygotują nasze zeznania podatkowe
Blisko połowa Polaków rozliczy się w tym roku z fiskusem za pomocą maksymalnie dwóch kliknięć. Osoby składające PIT-37 i PIT-38 będą mogły skorzystać z gotowego formularza. Urzędnik skarbowy wypełni je za podatnika. W każdej
Jak zmieniła się ustawa o podatku akcyzowym?
Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami Polska zmuszona była wdrożyć modyfikacje w ustawie o podatku akcyzowym po upływie okresu przejściowego. Dlatego też 1 listopada tego roku wprowadzono w życie nowe, zmienione przepisy.
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post