Kupowanie pochlebnych opinii to coraz częstsza praktyka w internecie

Coraz więcej konsumentów przed zakupem danego produktu szuka o nim opinii w internecie. Tymczasem znaczna część wpisów, które można znaleźć w sieci, jest fałszywa. Astroturf marketing, czyli kupowanie pochlebnych opinii, to coraz większy problem także w Polsce. Prawo pozwala na karanie tych, którzy płacą za pozytywne komentarze. Kara może sięgnąć nawet 10 proc. obrotu z roku poprzedzającego rok wydania decyzji. Eksperci twierdzą jednak, że udowodnienie takiego czynu jest trudne.

– Astroturfing, czyli kupowanie pochlebnych opinii, jest zjawiskiem coraz częściej spotykanym na polskim rynku. W internecie roi się od ofert różnych przedsiębiorców, którzy chcą w ten sposób świadczyć swoje usługi. Takie działanie może być kwalifikowane jako nieuczciwa praktyka rynkowa. Wynika to wprost z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Joanna Affre, adwokat i wspólnik zarządzający w kancelarii Affre i Wspólnicy.

Astroturfing, czyli z angielskiego położenie sztucznej trawy, polega na prowadzeniu kampanii, które udają opinie zwykłych konsumentów. Coraz więcej firm i agencji, także w Polsce, oferuje przedsiębiorcom, którzy wprowadzają na rynek produkt lub chcą poprawić jego postrzeganie, stworzenie pozytywnego klimatu wokół produktu czy usługi. Według części badaczy problem jest duży i nawet kilkadziesiąt procent wszystkich opinii w sieci to fałszywki.

– Podawanie się za konsumenta, gdy się nim nie jest, i wpisywanie komentarzy pod produktami lub usługami, rozpowszechnianie w ten sposób przez przedsiębiorców komentarzy pochlebnych na swój temat lub niepochlebnych o konkurencji zawsze powoduje wprowadzenie konsumentów w błąd. Uzyskują oni nieprawdziwe informacji, tworzy się dla nich pozory autentyczności danego zjawiska. To działanie może być kwalifikowane jako nieuczciwa praktyka rynkowa. Wówczas do gry może wkroczyć prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – wyjaśnia Joanna Affre.

Prezes UOKiK na mocy przepisów ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów ma prawo, by z takim działaniem walczyć. Na kary narażone są zarówno agencje, które oferują takie działania, jak i przedsiębiorcy, którzy je kupują.

– Jeżeli prezes urzędu uzna, że tego typu zachowania stanowią naruszenie przepisów, może wszcząć postępowanie i nałożyć na przedsiębiorców, którzy podejmują takie działania, kary do 10 proc. obrotu z roku poprzedzającego rok wydania decyzji. Mogą to być również działania miękkie, czyli zwrócenie się do przedsiębiorców z prośbą o zaprzestanie takich działań i w ten sposób zakończyć postępowanie – wymienia adwokat.

W wielu sytuacjach firmy są jednak bezkarne, przede wszystkim ze względu na trudność udowodnienia im takiego czynu. Pomocna może się okazać instytucja tajemniczego klienta, często wykorzystywana np. na Zachodzie. W Stanach Zjednoczonych w jednej ze spraw prokurator podszył się pod przedsiębiorcę, który chce kupić pozytywne komentarze, uzyskał oferty, a wraz z nimi także materiał dowodowy.

– Prezes UOKiK również mógłby wykorzystać instytucję tajemniczego klienta, aby zebrać materiał dowodowy w tego typu postępowaniu. Miałby też bardzo dużo pracy, przeglądając polskie strony internetowe – podkreśla Joanna Affre. – Z pewnością działania podejmowane przez nieuczciwych przedsiębiorców w bardzo istotny sposób deformują decyzje podejmowane przez konsumentów o zakupie produktów lub usług.

Tym bardziej że coraz więcej klientów zanim kupi dany produkt lub skorzysta z usług danej firmy, najpierw zapoznaje się z opiniami na ich temat, które zamieszczają internauci.

Previous Rynek mieszkaniowy kwitnie. Deweloperzy nie przestają inwestować
Next Coraz więcej firm decyduje się na open space

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Warszawska giełda stawia na blockchain. Na wdrożeniu technologii skorzystają też inne instytucje

Zaledwie 5 proc. spośród najważniejszych giełd na świecie stosuje technologię blockchain. Do tego grona dołącza polska Giełda Papierów Wartościowych, która w ubiegłym tygodniu podpisała porozumienie z resortem cyfryzacji. Początkowo rozwiązanie oparte o technologię

Wiadomości 0 Comments

Regulacja rynku pożyczkowego i edukacja konsumentów – panaceum na przekredytowanie

Podniesienie standardów etycznych, walka z przekredytowaniem, rolowaniem pożyczek i wykluczenie pozostałych, nieuczciwych praktyk rynkowych, to główne wyzwania stojące przed branżą pożyczkową. Samoregulacja ma również położyć kres dodatkowym opłatom pobieranym przez

Wiadomości 0 Comments

Od 2017 roku wszystkie jednostki publiczne z obowiązkiem sporządzania planu postępowań o udzielenie zamówień

Zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, każdy zamawiający podmiot ma obowiązek przygotować całoroczny plan postępowań przetargowych. Plan taki musi zostać przedstawiony najpóźniej po 30 dniach od dnia przyjęcia budżetu. Rok

Wiadomości 0 Comments

Hotel POZIOM 511 – miejsce na konferencje firmowe i spotkania biznesowe na najwyższym poziomie

Konferencje firmowe i spotkania biznesowe to wydarzenia o szczególnym charakterze. Organizowane w odpowiednio przygotowanych do tego obiektach sprzyjają osiąganiu założonych celów. Dobrze zorganizowana konferencja stawia gospodarza w dobrym świetle i

Wiadomości 3 komentarze

Najbardziej denerwujące opłaty bankowe

Za korzystanie z usług oferowanych przez banki trzeba oczywiście zapłacić. Expander zauważa jednak, że część z wymaganych opłat działa na klientów jak płachta na byka. Należą do nich między innymi

Wiadomości 0 Comments

Szybki kredyt przez Internet – czy zawsze bezpieczny?

Coraz częściej decydujemy się na kredyty zaciągnięte przez Internet. Jakie są początki udzielania tego rodzaju usług? O co zadbać, aby pieniądze pożyczone na tej drodze były bezpieczne? Sprawdź, zanim zaciągniesz

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź