Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy faktoringowej?

Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy faktoringowej?

Faktoring staje się coraz popularniejszą usługą finansową wśród polskich przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy przekonują się do takiej formy zabezpieczenia przed przeterminowanymi płatnościami między innymi dzięki mniejszej liczbie formalności niż na przykład w przypadku kredytu obrotowego. Nie oznacza to jednak, że tych formalności nie ma w ogóle. Między faktorem, a faktorantem musi zostać bowiem podpisana umowa. Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy faktoringowej? Oto najważniejsze wskazówki!

Umowa faktoringowa – koszty i czas trwania

Dwie najważniejsze kwestie, o których trzeba pamiętać, zawierając umowę faktoringową to czas jej obowiązywania i koszty, które przedsiębiorstwo musi ponieść. Czas trwania umowy faktoringowej jest sprawą oczywistą, nie ma potrzeby rozpisywać się na ten temat. Pochylić się natomiast trzeba nad kosztami. Te mogą być określone w różny sposób – może być to procent wartości faktury, którą wykupuje faktor, może być stała kwota powiązana z wysokością faktury. Praktyki w tym zakresie są różne – każdy przedsiębiorca musi sam skalkulować, jaka forma opłaty za usługę będzie dla niego najkorzystniejsza. Trzeba też zwrócić uwagę na cennik usługi oraz tabelę opłat i prowizji. Są tam podane między innymi koszty windykacji, opłaty za opóźnienie w płatnościach, a także stawka za rozłożenie płatności na raty i inne. To opłaty, których umowa nie uwzględnia, bo są one ewentualne lub opcjonalne. Warto jednak mieć świadomość, jakie koszty faktoringu pojawiają się w przypadku pojawienia się nieprzewidzianych okoliczności.

Inne ważne aspekty umowy faktoringu

W kontekście wykupowania faktury pamiętać też trzeba o tym, że w umowie faktoringowej powinna być też zawarta procentowa wartość faktury, którą faktor może wykupić. Czasem może być to 100%, ale nierzadko umowy faktoringowe mówią o wykupieniu na przykład tylko 80%. W faktoringu często mówi się o tej kwocie, że jest to zaliczka. Jeśli kontrahent zapłaci fakturę w terminie, wówczas faktor przekazuje brakujące 20% firmie i w ten sposób dopełnia kwotę. Dodatkowym punktem umowy może być także zapis, mówiący o maksymalnej kwocie wykupu w danym okresie, na przykład w miesiącu. To dość ważny punkt i każdy przedsiębiorca musi go dokładnie przeanalizować – zwłaszcza w kontekście kwoty, na którą sumarycznie wystawia faktury, a także liczby klientów, którzy przeterminowują swoje płatności. Umowa faktoringowa ma bowiem zasadność tylko wówczas, jeśli faktycznie przedsiębiorstwo potrzebuje stały i odczuwalny dopływ gotówki, bez konieczności oczekiwania na płatność kontrahentów.

Umowa faktoringowa – wniosek można złożyć przez internet

Kwestii, o których trzeba pamiętać, podpisując umowę faktoringową, wbrew pozorom wcale nie ma tak wiele, a sam dokument jest najczęściej prosty w interpretacji, a także łatwy do realizacji w toku codziennej pracy. Dodatkowym atutem faktoringu jest fakt, że umowę z faktorem można zawrzeć przez internet. Taką możliwość można znaleźć między innymi w tym serwisie: https://faktoria.pl/. To jeszcze bardziej ułatwia, upraszcza i skraca czas potrzebny na wszelkie formalności.

Artykuł sponsorowany.

Previous Organizer na biurko - porządek i terminowość
Next Używane wózki widłowe - dobra inwestycja czy chybiony pomysł?

Może to Ci się spodoba

Obligacje korporacyjne – Gdy biznes się zacina

Choć większość przedsiębiorców wolałaby nie brać pod uwagę niekorzystnego scenariusza, to jednak zdarza się, że rozwój firmy nie przebiega tak, jak zakładano, a biznesplan zaczyna się chwiać. Problem jest tym

Coraz więcej firm korzysta z rozwiązań wideokonferencyjnych

Większa mobilność zatrudnienia i oczekiwania nowego pokolenia na rynku pracy wymuszają rozwój technologii mobilnych. Rośnie zapotrzebowanie na rozwiązania wideokonferencyjne, które pozwalają oszczędzić czas i koszty w firmach. Mnogość modeli wdrożeń i elastyczne formy zakupu

Warszawski rynek biurowy atrakcyjny dla najemców. W budowie jest ponad 800 tys. mkw. nowych biur

Rośnie popyt na powierzchnię biurową w Warszawie. W ubiegłym roku powstało 27 biurowców o powierzchni 275 tys. mkw., a łączny wolumen transakcji wyniósł ponad 820 tys. mkw. Największym zainteresowaniem najemców cieszy się

20- i 30-latkowie chętnie zakładają własne firmy

Do 2025 roku milenialsi mają stanowić już ponad trzy czwarte wszystkich zatrudnionych na rynku pracy. Generacja Y to pokolenie z „żyłką do biznesu”, dlatego część z nich zatrudnia się sama, zakładając własną

e-Firma i Startup 0 Comments

Jak sieć SD-WAN może pomóc firmie? O czym warto wiedzieć?

Wiele przedsiębiorstw ma swoje oddziały w różnych lokalizacjach na terenie kraju lub poza nim. Aby móc sprawnie nimi zarządzać, powinni korzystać z wydajnej, skalowalnej i w pełni elastycznej sieci. Optymalnym

Czy warto wyposażyć firmę w auto klasy premium?

Samochody osobowe z segmentu premium, pomimo wysokiej ceny ich zakupu, cieszą się sporym zainteresowaniem firm, a zwłaszcza dużych korporacji. Na ich zakup decydują się także najlepiej zarabiające osoby prywatne. Nabycie

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź