Obligacje korporacyjne – dobry czas na emisje

Obligacje korporacyjne – dobry czas na emisje

Firmy zastanawiające się nad pozyskiwaniem finansowania na swą działalność i rozwój, nieustannie zmuszone są dokonywać kalkulacji, jakie źródło będzie najbardziej w danym momencie korzystne. Mając do wyboru kredyt bankowy, emisję akcji i emisję obligacji, warto zwrócić uwagę na tę ostatnią formę.

Przy wyborze źródła finansowania, należy brać pod uwagę wiele różnego rodzaju czynników. Koncentrowanie się wyłącznie na porównaniu bieżących kosztów, zazwyczaj może być zbytnim uproszczeniem, prowadzącym do podjęcia decyzji nieuwzględniających rozwoju sytuacji w przyszłości i zmieniających się tendencji. Z punktu widzenia aktualnych warunków, w przypadku sporej części firm najbardziej korzystnym rozwiązaniem może wydawać się skorzystanie z kredytu. Obecnie banki są na etapie łagodzenia kryteriów ich przyznawania, choć oczywiście daleko jeszcze, by mówić o sytuacji, w której kredyt czeka na przedsiębiorcę, a banki aktywnie poszukują klientów wśród przedsiębiorstw. Można raczej ocenić, że znika powoli część barier, do niedawna blokujących dostęp firm do bankowego finansowania, a i to zjawisko nie obejmuje jeszcze wszystkich branż i rodzajów działalności. Nie ma też mowy o łagodzeniu kryteriów związanych z oceną zdolności kredytowej, jakością zabezpieczeń, czy podejściem do założeń biznesplanów. Faktem jednak jest obniżanie przez banki marż kredytowych oraz niższe koszty finansowania, wynikające z warunków rynkowych, czyli kosztu pieniądza. Główną korzyścią dla kredytobiorcy jest obecnie właśnie możliwość uzyskania niższych prowizji i marż, obowiązujących w czasie trwania umowy kredytowej.

Z pozyskiwaniem kapitału z emisji akcji wciąż nie jest najlepiej. Co prawda sytuacja na giełdzie ulega systematycznej poprawie, co niebawem może prowadzić do sytuacji, w której wyceny akcji będą już na tyle atrakcyjne, by skłaniać firmy do emisji, ale w długim horyzoncie utrzymanie się dobrej koniunktury wciąż nie jest przesądzone. Przede wszystkim jednak ciągle widać zastój na rynku pierwotnym, przejawiający się tym, że inwestorzy są bardzo wybredni w kwestii zainteresowania ofertami sprzedaży akcji oraz wymagający w kontekście cen, po jakich gotowi są papiery nabywać. Widać to wyraźnie po przebiegu i wynikach ostatnio przeprowadzanych emisji, choćby Idea Banku, czy nawet Wirtualnej Polski. W obu przypadkach akcje udało się uplasować po cenach z dolnego przedziału oferty. Część spółek po wstępnej weryfikacji zainteresowania ze strony inwestorów, zdecydowała się na zawieszenie sprzedaży akcji lub rezygnację z zamiaru jej przeprowadzenia.

Zupełnie odmienna sytuacja ma miejsce w przypadku plasowania emisji obligacji. Tu wciąż, po krótkim zastoju z ubiegłego roku, mamy do czynienia z dużym zainteresowaniem inwestorów kupnem papierów. Pozwala to emitentom na obniżanie marż, a więc redukowanie kosztów pożyczki. Co więcej, tendencje na rynku papierów dłużnych będą układały się korzystnie dla firm emitujących obligacje prawdopodobnie jeszcze przez dłuższy czas. Wynika to z faktu zakończenia przez Radę Polityki Pieniężnej cyklu obniżania stóp procentowych, a jednocześnie odległej jeszcze perspektywy rozpoczęcia zacieśniania polityki pieniężnej, czyli pierwszej podwyżki stóp. W takich warunkach rynkowy koszt pieniądza wciąż jest dość stabilny i pozostaje na niskim poziomie, a wizja podwyżek stóp zaczyna już niekorzystnie wpływać na ceny obligacji o stałym oprocentowaniu, a więc głównie papierów skarbowych. W tych warunkach obligacje firm, gdzie dominuje oprocentowanie zmienne, podążające za rynkowym koszem pieniądza, czyni je bardziej atrakcyjnymi dla inwestorów. Im wyższy zaś popyt z ich strony, tym większa możliwość uzyskania przez emitentów korzystnych warunków, choćby w zakresie marż.

Niezależnie od warunków rynkowych, zawsze aktualny jest argument przemawiający za zróżnicowaniem źródeł finansowania, a więc obecności na rynku obligacji lub bycia w gotowości do korzystania z jego możliwości.

Piotr Dziura
Członek Zarządu GERDA BROKER

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Flota jak zgrana drużyna
Next Kiedy faktoring się opłaca?

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Największym wyzwaniem ekonomicznym dla Europy jest przygotowanie się na ostrą konkurencję

Europa powinna przygotować się na ostrą konkurencję – mówi Günter Verheugen, były komisarz Unii Europejskiej. Dodaje, że to obecnie największe wyzwanie ekonomiczne przed jakim stoi europejska gospodarka. Jej słabe strony szczególnie widoczne

Wiadomości 0 Comments

Lavito otrzymało 8 milionów – nadchodzi rewolucja na rynku usług fryzjerskich i kosmetycznych!

Koniec z kłopotliwym umawianiem się na wizytę do fryzjera i kosmetyczki – teraz nie musisz dzwonić i pytać, czy jest wolne miejsce, bo jest to możliwe za pośrednictwem sieci. A

Wiadomości 0 Comments

Polski rynek atrakcyjny dla zagranicznych marek

Pozytywne otoczenie gospodarcze, rosnąca zamożność Polaków i umiarkowane nasycenie powierzchnią handlową powodują, że polski rynek jest atrakcyjny dla zagranicznych firm. Ich zainteresowanie nie przekłada się jednak na liczbę debiutów, chociaż dynamicznie przybywa kilkaset

Wiadomości 0 Comments

Rośnie popularność Polski wśród zagranicznych turystów

Liczba zagranicznych turystów odwiedzających Polskę rośnie z roku na rok – w 2017 przyjechało ich ponad 18,3 mln i zostawili w naszym kraju blisko 33 mld zł. Rosnącą frekwencją cieszą się m.in. Kraków, Gdańsk czy Wrocław,

Wiadomości 0 Comments

Unieważnienie kredytu frankowego – co dalej?

Statystyki nie pozostawiają wątpliwości – 2021 rok jest bardzo łaskawy dla frankowiczów, którzy decydują się na walkę z bankiem. W samym wrześniu tego roku aż 90 proc. wyroków w sprawach

Wiadomości 0 Comments

Polski eksport się rozwija

Rodzime firmy do wejścia na rynki zagraniczne zachęca możliwość pozyskania nowych klientów, zwiększenia sprzedaży i dochodów. Odstrasza je jednak niepewność i brak wystarczającej wiedzy o lokalnych rynkach. Analiza przestrzenna, która dostarcza firmie szeregu

1 Comment

  1. milena
    05 lutego, 14:50 Reply
    To bardzo dobry czas. Warto korzystać póki mamy coś dla siebie, póki są jakieś szanse na lepszy byt.

Zostaw odpowiedź