Pracodawca i pracownik – trudna sztuka kompromisu

Pracodawca i pracownik – trudna sztuka kompromisu

Strony być może mają dobrą wolę, ale nie potrafią negocjować. Od razu wykładają karty na stół i maksymalizują żądania – mówi prof. Janusz Czapiński.

Kto z kim prowadzi negocjacje?

Pierwszy poziom, na którym próbuje się osiągnąć kompromis to rozmowy pomiędzy pracodawcą a pracownikami. Pracowników reprezentują związki zawodowe bądź, jeśli te nie funkcjonują w danym zakładzie pracy, niezrzeszone grupy pracownicze.

Jeśli problem nie znajduje rozwiązania, a osiągnięcie porozumienia jest konieczne dla zachowania spokoju społecznego, wówczas do dialogu włączają się przedstawiciele rządu. Pracodawców w takich rozmowach reprezentują związki pracodawców. Dotychczas kwestie pracownicze rozwiązywane były przy udziale Trójstronnej Komisji ds. Społeczno – Gospodarczych. Od listopada 2015r. obowiązuje nowa formuła rozmów trójstronnych.

Rada Dialogu Społecznego

RDS to nowe forum współpracy przedstawicieli pracowników, pracodawców i rządu. W Radzie zasiądzie 59 osób – ze strony pracodawców, związkowców i rządu oraz po jednym przedstawicielu prezydenta, prezesa NBP i GUS.

W odróżnieniu od Trójstronnej Komisji, gdzie przewodniczącym był zawsze przedstawiciel rządu, w RDS naprzemiennie przewodzić będą reprezentanci związków pracowniczych, pracodawców oraz rządu. To wskazuje na słabnące znaczenie władzy w debacie pomiędzy zatrudnianymi, a zatrudniającymi.

Zdaniem ekspertów istnieją dwa powody tej zmiany. Pierwszy to nikłe zaangażowanie, czy wręcz ignorowanie przez rząd potrzeb prowadzenia dialogu społecznego. Drugim jest wzrost znaczenia i poprawa jakości dialogu na linii pracodawca –  załoga.

Autonomiczny dialog szansą dla przedsiębiorstw

Polskie zakłady pracy mają dużo do zrobienia w sferze wypracowywania porozumień pomiędzy pracodawcą, a załogą – oceniają eksperci. Poprawy wymaga zarówno sposób prowadzenia negocjacji, jak i jakość rozmów. Nie sposób nie zauważyć jednak, że rozmowy na poziomie przedsiębiorstw przynoszą lepsze efekty, niż te prowadzone przy udziale władz. „Na szczeblu przedsiębiorstw zaczęto wreszcie poruszać ważne i prawdziwe problemy, często omijane przy okazji posiedzeń komisji trójstronnej- komentuje prezydent Pracodawców RP Andrzej Malinowski.

Nawet jeśli pracodawcy i pracownicy nie osiągną pełnego konsensusu w trakcie rozmów bezpośrednich to takie spotkania owocują ważnymi ustaleniami wstępnymi, pierwszymi porozumieniami i stanowią podstawę do szerszego dialogu pomiędzy pracodawcami, pracownikami, ich reprezentantami i rządem. To rozwiązanie jest znacznie lepsze dla przedsiębiorców oraz pracobiorców jako bezpośrednich beneficjentów decyzji, które zapadają na forum.

Związki pracodawców i pracobiorców jako strony dialogu

Organizacje związkowe pracodawców i pracowników reprezentują dwie grupy interesów. Przedmiotem sporów między nimi są kwestie prawa pracy i płacy minimalnej. Wydaje się, że istotnym problemem jest osiągnięcie takiego poziomu dyskusji, by efektem spotkań nie było zaspokajanie roszczeń jednej strony kosztem drugiej, a wspólne działanie na rzecz dobra przedsiębiorstwa. Tylko równowaga pomiędzy stronami dialogu może stworzyć perspektywy rozwoju firmy i zadowolenia pracowników. Świadomość tego faktu pozwala coraz częściej zawierać kompromisy już na poziomie przedsiębiorstwa.

Organizacje pracodawców, jak i związki pracowników cechuje długoletnie doświadczenie, szeroka praktyka oraz znajomość funkcjonowania przedsiębiorstw i mechanizmów rządzących rynkiem pracy. Reprezentują interesy wszystkich sektorów gospodarki. Ich reprezentacja wydaje się być nieodzowna zarówno w dialogu na poziomie przedsiębiorstwa, branży, jak i na szczeblu krajowym.

Polacy zrzeszają się niechętnie

Zarówno związki pracodawców, jak i pracowników przyznają, że Polacy nie widzą potrzeby przynależności do organizacji reprezentujących ich interesy. Wydaje się, że szczególnie związki pracodawców mają z tym istotny problem. Aż 90 proc. pracodawców nie zamierza przystępować do żadnej organizacji chroniącej ich interesy. Przedsiębiorcy uznają, że ich członkostwo w organizacjach nie jest istotne dla efektywnego działania związków.

Nie lepiej jest w kwestii zrzeszania pracowników. Wiceprzewodniczący OPZZ, Andrzej Radzikowski, zapewnia, że związki znają problemy i oczekiwania swoich członków. OPZZ zrzesza pracowników wszystkich sektorów. Jak twierdzi wiceprzewodniczący, organizacja interesuje się losem wszystkich grup zawodowych, w tym samozatrudnionych i freelancerów. Osób, które nie mają możliwości zrzeszania się jest ponad 3 mln. Nie mając silnej reprezentacji, nie mogą oni należycie chronić swoich interesów.

Pomimo, iż związki są dość istotnym wsparciem dla pracowników w Polsce do organizacji pracowniczych należy tylko 17 proc. zatrudnionych. Dla porównania, szwedzkie związki zrzeszają ponad 70 proc. pracowników. To ogromna przepaść dzieląca te dwa kraje. W Szwecji dialog pomiędzy stronami ma jedną nadrzędną cechę: działa w oparciu o pytanie, jak wspólnie budować wartość społeczno – ekonomiczną przedsiębiorstwa.

Nowy rozkład sił

Polski rynek pracy ewoluuje w kierunku rynku pracownika. Wyrównuje się więc pozycja pracobiorcy w stosunku do zatrudniającego go przedsiębiorcy. Pracownicy nie muszą skupiać się na wywieraniu presji na pracodawcy, aby wymusić lepsze warunki pracy. To po stronie pracodawcy leży większy wysiłek, aby utrzymać zatrudnienie w firmie na odpowiednim poziomie.

Ta sytuacja doprowadziła do złagodzenia konfliktów pomiędzy pracownikami i pracodawcami. Jak wynika z ostatnich badań, wzrosło zadowolenie z pracy, a realne zarobki zwiększyły się o ponad 10 proc. Zmniejszyło się też zainteresowanie nawiązywaniem dialogu z odwoływaniem się do uczestnictwa rządu w rozmowach. Najczęściej porozumienia zawierana są pomiędzy pracodawcą, a związkami. Praca nad jakością dialogu jest jednak nadal potrzebna. Konieczne jest stworzenie takiego modelu współpracy, w którym pracodawca i pracownik będą równorzędnymi partnerami, zmierzającymi w tym samym kierunku.

Previous Doradztwo prawne dla e-biznesu
Next Rejestracja znaku towarowego - szybciej i bez komplikacji

Może to Ci się spodoba

Działalność menadżerska członka zarządu nie podlega VAT

Skoro podatnik nie wykonuje działalności w swoim imieniu i na własny rachunek, lecz w imieniu zarządzanej spółki, to czynności świadczone przez niego na podstawie kontraktu menedżerskiego nie podlegają VAT –

Ponad połowa firm w Polsce musi ograniczać inwestycje przez braki kadrowe

Problemy z pozyskiwaniem pracowników, a z drugiej strony rosnący popyt na wykwalifikowane kadry zaostrzają konkurencję między pracodawcami, napędzają wzrost płac i wymuszają większe skupienie na obszarze employer brandingu. Ten przestał już być dla firm

Urlopy 0 Comments

Polacy coraz chętniej wyjeżdżają na urlop w pojedynkę. Za wakacyjny wyjazd płacą więcej niż rodziny

1/4 wszystkich wyjeżdżających na urlop Polaków to single. W przeciwieństwie do turystów z dziećmi single nastawieni są głównie na zwiedzanie i zabawę. Chętnie wybierają też hotele wyłącznie dla dorosłych. Najpopularniejszy kierunek dla osób podróżujących

Zatrudnienie 0 Comments

Zatrudnienie terminowe i jego zalety

Świat boryka się aktualnie z ogromnymi kłopotami gospodarczymi. Każdy przedsiębiorca szuka oszczędności, aby chociaż funkcjonować na średnim poziomie. Przede wszystkim o oszczędności stara się poprzez regulowanie zatrudnienia tzn. regulowanie ilości

Zatrudnienie 0 Comments

Czego dotyczy trudne pytanie na interview?

Będąc zaproszonym na spotkanie rekrutacyjne musimy być gotowi na różne zestawy pytań. Potencjalni zatrudniający lubią zaskakiwać kandydatów pytaniami, których ci nie spodziewają się usłyszeć w danej chwili. W tym artykule

ZUS – obowiązki pracodawcy w związku z zatrudnieniem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych to druga po urzędzie skarbowym instytucja, z którą przedsiębiorca zobowiązany jest prowadzić wymianę dokumentacji, informacji i pieniędzy. Największą ilość deklaracji, wniosków, różnego rodzaju informacji przesyła do ZUS

3 komentarze

  1. mini
    14 listopada, 13:42 Reply
    Pięknie opisane, ale niestety nie zawsze pracodawca zgadza się na jakiekolwiek rozmowy i mediacje.. Smutna rzeczywistość..
  2. arek
    17 listopada, 10:07 Reply
    Rzadko kiedy zdarza się szef, który w ogóle chce słuchać pracownika, który mówi o tym, czego oczekuje i czego chce.
  3. ilonaa
    17 grudnia, 10:44 Reply
    Sporo fajnych rzeczy w kwestiach pracownik-pracodawca znalazłam w PordnikPracownika.pl a spraw atego typu relacji pracownik-pracodawca to trudny orzech do zgryzienia. Kazdy jest bowiem inny i to jest nie lada sztuka umiec dostosować się do róznych ludzi i róznych sytuacji

Zostaw odpowiedź