Prawa autorskie – jak rozliczyć pracę twórczą w ramach umowy o pracę?
Prawa autorskie w kontekście podatków większości z nas kojarzą się z 50%-owymi kosztami uzyskania przychodu. Nie trzeba dodawać, że jest to wskaźnik bardzo korzystnie wpływający na wysokość wynagrodzenia netto pracownika. Oprócz wynagrodzeń należnych z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich, preferencyjne zasady ustalania kosztów obowiązują też w przypadku artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami (art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PDOF).
Honorarium, a rodzaj umowy zawartej z autorem
W przepisach nie istnieje zakaz stosowania 50%-owych kosztów uzyskania przychodu przy wynagrodzeniu wynikającym ze stosunku pracy (obliczonym na podstawie umowy o pracę). Zatem można przyjąć, że podwyższone KUP mogą być naliczone przy umowie cywilno-prawnej, ale i przy umowie o pracę zawartej w oparciu o prawo pracy.
W przypadku, gdy przychód pracownika generowany jest zarówno z pracy o charakterze nietwórczym (opierającej się na zwykłych czynnościach wynikających ze stosunku pracy) jak i z pracy o charakterze twórczym, wówczas do obowiązków pracodawcy będzie należało ustalenie jaka część dochodu będzie objęta kosztami uzyskania przychodu uprawnionymi dla pracy opartej na wykorzystaniu praw autorskich.
Na czym polega wyodrębnienie przychodu z pracy twórczej
Ustalenie w jakiej części pracownik wykonywał pracę o charakterze twórczym oraz wyodrębnienie na tej podstawie wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich do utworu jest czynnością, której nie można wykonać raz na cały okres związania z umową. Badanie udziału tego rodzaju prac w całości prac wykonanych przez pracownika, praktycznie powinno odbywać się co miesiąc.
Dla uniknięcia kłopotów z fiskusem pracodawca powinien tak przygotować regulaminy pracy obowiązujące w firmie oraz umowę z pracownikiem, który w ramach obowiązków wykonuje prace twórcze, by już bezpośrednio z tych dokumentów wynikało, że pracownikowi należy się honorarium z przeniesienia praw autorskich do utworu, które jest wyodrębnioną częścią całego wynagrodzenia.
Ewidencja niezbędna przy ustalaniu wynagrodzenia pracownika – autora
Charakter pracy twórczej w zasadzie wyklucza możliwość ustalania wysokości wynagrodzenia objętego zwiększonymi kosztami uzyskania przychodu na zasadzie stosowania stałego współczynnika. Stopień wykonania utworu w poszczególnych miesiącach z pewnością nie jest dokładnie taki sam. Przy tym honorarium należy się autorowi za przeniesienie praw autorskich na pracodawcę (zgodnie z art. 12 ustawy o prawach autorskich), kwestią do ustalenia jest, czy twórca w każdym miesiącu, wykonuje swoją pracę w takim samym zakresie i co miesiąc przenosi na pracodawcę, prawa autorskie do dzieła o tej samej, niezmiennej wartości. Trzeba pamiętać, że fiskus wymaga skrupulatności w wyznaczeniu tej części przychodu, która objęta jest swego rodzaju ulgą w opodatkowaniu.
Aby ustalić rzeczywistą wartość pracy twórczej pracownika należy ustalić faktyczny wymiar czasu poświęconego na tę pracę. Rodzi się więc konieczność prowadzenia ewidencji czasu pracy twórczej. Ewidencja powinna odzwierciedlać nie tylko czas, czy inne okoliczności pracy nad powstającym utworem, ale także moment, w którym autor przeniósł swoje prawa na pracodawcę. Trzeba cały czas pamiętać, że wynagrodzenie z 50% kosztami uzyskania przychodów, wymaga przeniesienia praw autorskich do utworu na pracodawcę, należy więc zadbać o dowód takiego przeniesienia.
Prowadzenie ewidencji czasu pracy pracownika – twórcy, jest czynnością, która w wystarczający sposób dokumentuje, czy uzasadnia wysokość wynagrodzenia ustalonego w sposób procentowy. Innymi słowy, jeśli pracodawca zamierza ustalać wynagrodzenie za część pracy o charakterze twórczym na podstawie wyznaczonego wskaźnika udziału tej części do całości wykonanych przez pracownika prac, to może takie założenie realizować, lecz musi prowadzić dokumentację czasu pracy przeznaczonej na tworzenie dzieła (utworu), by potwierdzić w ten sposób prawidłowość przyjętego współczynnika.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Dobre wynagrodzenie i benefity najlepiej motywują menadżerów do pracy
Zdecydowana większość menadżerów uznaje benefity pozapłacowe za istotny czynnik wpływający na zadowolenie z pracy. Największą popularnością wśród nich cieszą się dodatkowa opieka medyczna, służbowy samochód oraz szkolenia. Coraz bardziej doceniają oni atrakcyjność
Polskie start-upy rosną w siłę i wychodzą na zagraniczne rynki
Polskie start-upy rozwijają się głównie z własnych środków, ale chcą też przyciągać zagranicznych inwestorów. Coraz łatwiej jest im też pozyskać wsparcie z budżetu państwa czy funduszy unijnych. W Warszawie zakończyła się właśnie
Firmy transportowe inwestują w rozwiązania monitorujące na bieżąco trasę i pracę kierowców
Branża transportowa wchodzi w technologiczną transformację. Krajowe i unijne regulacje prawne oraz konieczność optymalizacji działalności skłaniają firmy transportowe do korzystania z systemów telematycznych. Pozwalają one na bieżąco zarządzać przebiegiem trasy, czasem pracy kierowcy, monitorować
Twoja firma rośnie? Czas na zmiany – korzyści ze współpracy z Partnerem Salesforce
Salesforce to platforma CRM, dzięki której Twój biznes może działać sprawniej i szybciej. Z jej pomocą zautomatyzujesz biznesowe procesy sprzedażowe i obsługi klienta na wszystkich etapach. Jednak przy wyborze oprogramowania
Jak nie tylko oszczędzać, ale i zarabiać na przelewach zagranicznych? Promocja TransferGo
Ponad połowa Polaków mieszkających w Niemczech wykonuje przelewy pieniężne do Polski regularnie, najczęściej raz w miesiącu (17% z nich), a ich kwota wynosi od 101-300 EUR[1]. Ponad 58% decyduje się na
Copywriting – jakość ma znaczenie.
Dobre teksty o wartościowej treści są w dzisiejszych czasach na wagę złota. Internet nie jest już miejscem, w którym reklamy banerowe grają pierwsze skrzypce, a kampanie reklamowe opierają się jedynie
2 komentarze
Anna
06 sierpnia, 23:52alinic
07 sierpnia, 16:22