Co trzecia innowacyjna firma w Polsce zakładana jest przez kobietę

Prawie co trzeci start-up w Polsce ma wśród założycieli kobietę. Tylko niewielka część z nich tworzy go w obszarze technologicznym czy naukowym. Dodatkowo co piąta studentka uczelni technicznej nie wie, czym jest start-up technologiczny. Te dane wskazują na to, że potencjał technologicznej przedsiębiorczości kobiet jest tylko w niewielkim stopniu zagospodarowany. Wsparcie pań związanych z tym obszarem to priorytet programu Girls go start-up! Academy, do którego aplikować można do 24 listopada. Inicjatorzy chcą tworzyć w Polsce Kobiecą Dolinę Krzemową.

– Kobiety mają problem z uwierzeniem w siebie, stoją z boku, obserwują, wykonują role mniej frontowe. Mężczyźni łatwiej idą do przodu. Poza tym mniej kobiet niż mężczyzn jest na politechnikach, na kierunkach ścisłych. Start-upy to firmy innowacyjne, a innowacje obracają się wokół technologii. Wiele czynników sprawia, że udział kobiet w tej branży jest mniejszy niż mężczyzn, chociaż trzeba zwrócić uwagę na to, że o ile w start-upach technologicznych jest sporo mężczyzn, o tyle w start-upach, które dotyczą innowacji społecznych, jest więcej kobiet – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Danuta Dobrzyńska-Schimmer, project manager New Europe 100.

Z raportu „Polskie startupy. Raport 2017” fundacji Startup Poland wynika, że prawie co trzeci start-up ma kobietę wśród założycieli. Z kolei raport Fundacji Edukacyjnej Perspektywy i Siemens „Potencjał kobiet dla branży technologicznej” wskazuje, że tylko 3,8 proc. start-upów założonych przez panie przeżywa więcej niż 3,5 roku (przy 9,2 proc. start-upów, gdzie właścicielem jest mężczyzna). Zdaniem twórców raportu potencjał kobiet w branży technologicznej jest zagospodarowany tylko w niewielkim stopniu.

– Kobiety są lepsze od mężczyzn w umiejętnościach miękkich, lepiej współpracują, nawiązują i utrzymują przyjaźnie, są lepsze w kontaktach z ludźmi. Jeżeli kobieta zakłada start-up, to ma duże szanse, że będzie on miał prawidłowo zbudowany zespół, z prawidłowymi relacjami, że start-up będzie się prawidłowo rozwijał i budował swój network. To wielka siła kobiet, z której one same rzadko jednak korzystają albo z której rzadko zdają sobie sprawę – przekonuje Dobrzyńska-Schimmer.

Wsparcie kobiet związanych z obszarem STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) w zdobywaniu wiedzy i umiejętności w tworzeniu oraz prowadzeniu start-upów to idea, która przyświeca programowi Girls go start-up! Academy, stworzonemu przez Fundację Edukacyjną Perspektywy oraz Stowarzyszenie TOP500 Innovators. Jego uczestniczki będą mogły przez dwananście miesięcy korzystać ze wsparcia mentorek.

– Jest wiele programów, które pomagają kobietom stanąć na własnych nogach. Girls go start-up! Academy to jeden z nich. Mentorki, które przez cały rok będą wpierać kobiety, pochodzą z różnych środowisk. Są wśród nich osoby, które uczą pitchować, czyli przekonywać innych do wsparcia start-upu, prawniczki, mentorki, które pomogą założyć i prowadzić własny biznes. Są także kobiety z obszarów technologicznych, które pomogą zalegalizować patenty i wprowadzić projekty na rynek – wymienia Dobrzyńska-Schimmer.

W efekcie rocznego programu wsparcia powstaną seed-upy, czyli zaawansowane pomysły na własną działalność, oraz start-upy. Najlepsze, wyłonione w konkursie „Shesnnovation”, zostaną zaprezentowane podczas międzynarodowego prestiżowego wydarzenia „Lean in Stem Conference”, które będzie miało miejsce w listopadzie 2018 roku. W pierwszej edycji do programu zgłosiło się trzysta kobiet, a w rezultacie powstało osiemnaście start-upów STEM. Wśród nich są m.in. fabryka nanoproszków, czujnik glutenu czy nowoczesne ortezy dla osób cierpiących na przewlekłe bóle stawów nadgarstka.

– Coraz więcej kobiet jest zainteresowanych wchodzeniem na rynek start-upów i zakładaniem własnych firm. Ogłosiliśmy listę New Europe 100 – to projekt skupiający innowatorów z całej Europy Środkowo-Wschodniej. W tym roku też mamy bardzo dużo kobiet, co pokazuje, że jest presja ze strony rynku oraz samych kobiet, które chcą się rozwijać i chcą na ten rynek wchodzić. Girls go start-up! Academy to dla nich wielka szansa – podkreśla Danuta Dobrzyńska-Schimmer.

Udział w projekcie mogą wziąć maturzystki, studentki, doktorantki, absolwentki kierunków technologicznych, choć to akurat nie jest warunkiem koniecznym. Zgłaszane projekty powinny obejmować takie obszary jak IT, BIO, Nano, Energy, Creative industries i wykorzystywać potencjał interdyscyplinarności.

 Do 24 listopada można się rejestrować w programie – na stronie internetowej należy wybrać mentorkę, z którą chce się pracować cały rok, zaaplikować i czekać na decyzję. W dniach 7–8 grudnia odbędzie się wielkie spotkanie w Warszawie, a potem czeka nas cały rok wyzwań – mówi Danuta Dobrzyńska-Schimmer.

Previous Przybywa nieruchomości wynajmowanych na krótki czas
Next Inwestycje w ciepłownictwo pomogą w walce ze smogiem. PGE umacnia się w tym sektorze

Może to Ci się spodoba

Biuro rachunkowe 0 Comments

Polscy rewidenci stosują Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej

W kwietniu 2015r. Komisja Nadzoru Audytowego nakazała biegłym rewidentom stosowanie Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej. W pierwszej kolejności standardy będą musiały stosować podmioty badające sprawozdania finansowe jednostek zaufania publicznego, a więc

Jak stworzyć taśmę PP z logo firmy?

Taśma PP, czyli taśma polipropylenowa, to cieszące się popularnością akcesorium do pakowania. Posiada szeroki zakres zastosowania ze względu na swoje właściwości. Cieszy się uznaniem użytkowników ze względu na doskonały stosunek

Sytuacja Polek na rynku pracy szybko się poprawia. Luka płacowa jest już jedną z najniższych w Europie

Polska znalazła się na 8. pozycji w rankingu PwC „Women in Work Index 2019”. Dobry wyniki to zasługa szybko spadającej stopy bezrobocia wśród Polek i faktu, że większość z nich pracuje na pełen

Komercyjne wykorzystanie dronów może przynieść gospodarce nawet 913 mld zł.

Budownictwo, rolnictwo, energetyka czy ubezpieczenia – to tylko niektóre z branż, w których wykorzystanie dronów może przynieść duże korzyści. Urządzenia te mogą się sprawdzić także przy zabezpieczaniu imprez masowych, dostarczaniu listów lub

e-Firma i Startup 1Comments

Klient w e-sklepie wydaje średnio cztery razy więcej niż w tradycyjnym. Co 10. zamówienie składane jest przez aplikację mobilną

Klient serwisu internetowego wydaje na każde zakupy czterokrotnie więcej niż w tradycyjnym sklepie. W koszyku coraz częściej znajdują się produkty świeże, a już niemal co 10. zamówienie jest składane za pośrednictwem

Co trzecia firma rozpocznie inwestycje w ciągu 6 miesięcy

Polskie firmy dość ostrożnie planują swoje inwestycje. Z raportu Deutsche Bank wynika, że na najbliższe pół roku zamiar rozpoczęcia jakiejś formy inwestycji deklaruje jedna trzecia przedsiębiorstw. Z tej grupy ponad

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź