Utwór audiowizualny a prawo autorskie

Utwór audiowizualny a prawo autorskie

Zastanówmy się nad tym, jak wygląda kwestia praw autorskich, odnoszących się do filmu, czyli utworu audiowizualnego. Twórców takiej produkcji jest wielu – reżyser, scenarzysta, producent… Jak więc dzielone są prawa autorskie pośród twórców?

Odpowiedź jest prosta: prawa majątkowe do filmu posiada producent. Ustawa o prawach autorskich bardzo dobrze wyjaśnia kwestię praw autorskich w przypadku utworu audiowizualnego, dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie zwyczajne przytoczenie fragmentu tejże ustawy. Utworom audiowizualnym poświęcony został szósty rozdział ustawy, której brzmienie jest następujące:

Art. 69.

Współtwórcami utworu audiowizualnego są osoby, które wniosły wkład twórczy w jego powstanie, a w szczególności: reżyser, operator obrazu, twórca adaptacji utworu literackiego, twórca stworzonych dla utworu audiowizualnego utworów muzycznych lub słowno-muzycznych oraz twórca scenariusza.

Art. 70.

1. Domniemywa się, że producent utworu audiowizualnego nabywa na mocy umowy o stworzenie utworu albo umowy o wykorzystanie już istniejącego utworu wyłączne prawa majątkowe do eksploatacji tych utworów w ramach utworu audiowizualnego jako całości.

2. Główny reżyser, operator obrazu, twórcy scenariusza, twórcy innych utworów literackich lub muzycznych, które stworzone zostały do utworu audiowizualnego lub w nim wykorzystane, oraz artyści wykonawcy są uprawnieni do:

  • 1) wynagrodzenia proporcjonalnego do wpływów z tytułu wyświetlania utworu audiowizualnego w kinach,
  • 2) stosownego wynagrodzenia z tytułu najmu egzemplarzy utworów audiowizualnych i ich publicznego odtwarzania,
  • 3) stosownego wynagrodzenia z tytułu nadawania utworu w telewizji lub poprzez inne środki publicznego udostępniania utworów,
  • 4) stosownego wynagrodzenia z tytułu reprodukowania utworu audiowizualnego na egzemplarzu przeznaczonym do własnego użytku osobistego.[2]

21. Współtwórcy utworu audiowizualnego oraz artyści wykonawcy są uprawnieni do:

  • 1) wynagrodzenia proporcjonalnego do wpływów z tytułu wyświetlania utworu audiowizualnego w kinach;
  • 2) stosownego wynagrodzenia z tytułu najmu egzemplarzy utworów audiowizualnych i ich publicznego odtwarzania;
  • 3) stosownego wynagrodzenia z tytułu nadawania utworu w telewizji lub poprzez inne środki publicznego udostępniania utworów;
  • 4) stosownego wynagrodzenia z tytułu reprodukowania utworu audiowizualnego na egzemplarzu przeznaczonym do własnego użytku osobistego.

3. Korzystający z utworu audiowizualnego wypłaca wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 21, za pośrednictwem właściwej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

4. Stosowne wynagrodzenie za korzystanie z polskiego utworu audiowizualnego za granicą lub zagranicznego utworu audiowizualnego w Rzeczypospolitej Polskiej może być ustalone ryczałtowo.

Art. 71.

Producent może bez zgody twórców utworu audiowizualnego dokonywać tłumaczeń na różne wersje językowe.

Art. 72.

Twórca utworu zamówionego do utworu audiowizualnego może, po upływie pięciu lat od przyjęcia zamówionego utworu, zezwolić na rozpowszechnianie tego utworu w innym utworze audiowizualnym, jeżeli w tym terminie nie doszło do rozpowszechnienia utworu audiowizualnego z jego utworem. Strony mogą skrócić ten termin.

Art. 73.

Prawo do nadzoru autorskiego może być wykonywane tylko w stosunku do ostatecznej wersji utworu audiowizualnego.

Tekst ustawy bardzo jasno opisuje wszelkie kwestie związane z prawami autorskimi w kwestii utworu audiowizualnego, dlatego sądzę, że nie wymaga on specjalnego komentarza.

Artykuł przygotowany we współpracy z

sklep audio

Previous Pomysł a prawo autorskie
Next Utwór anonimowy a prawo autorskie

Może to Ci się spodoba

Prawo autorskie 2 komentarze

Rejestracja znaku towarowego – szybciej i bez komplikacji

Niebawem skończy się era kilkunastomiesięcznego oczekiwania na rejestrację znaku towarowego. Urząd Patentowy nie będzie sprzeciwiał zgłoszonym znakom towarowym wszystkich wcześniejszych znaków, w tym tych nieużywanych na terytorium Polski. Ustawodawca wprowadził

Prawo autorskie 0 Comments

Czy pracodawca może przejąć prawa autorskie do utworu?

Prawo autorskie odnosi się do utworów, czyli każdym przejawem działalności o charakterze subiektywnym, a także ich ochroną, warunkami udzielania licencji i prawami, które przysługują autorowi. Utworami są dzieła artystyczne, jak

Prawo autorskie 0 Comments

Czy prawa autorskie są chronione w Internecie?

W Internecie szukamy różnych informacji na ciekawe na dla nas tematy. Czy mamy prawo je tak do woli kopiować? Jak chronione są prawa twórcy w mobilnym świecie? Złamanie praw autorskich

Prawo dla firm 1Comments

Prawa autorskie – kary za łamanie praw twórców zbyt surowe

Żądanie trzykrotności stosownego wynagrodzenia za zawinione naruszenie praw autorskich jest niezgodne z Konstytucją – orzekł Trybunał Konstytucyjny. Prawo musi działać w obronie poszkodowanego, ale też nie może być przyczynkiem do

Prawo autorskie 0 Comments

Wszystko o prawie autorskim do utworu audiowizualnego

Według ustaleń prawo autorskie wprowadzono, aby chronić utwory będące dziełem twórczym autora. Za takie uważać można wytwory literackie, muzyczne czy naukowo-badawcze. Bardzo rzadko dyskutuje się o utworach audiowizualnych. Czym są

Prawo autorskie 0 Comments

Dofinansowanie dla firm na ochronę własności przemysłowej

W tym roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości znaczną część środków z budżetu państwa oraz środków z Unii Europejskiej przeznaczyła na wzmocnienie działań w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, którego dążeniem

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź