Zagraniczne start-upy będą pracować nad rozwiązaniami dla polskiej energetyki i gazownictwa

Inwestowanie w młode spółki technologiczne to dźwignia rozwojowa dla polskiej gospodarki na kolejną dekadę – podkreśla Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii. Dlatego rząd chce przyciągnąć zagraniczne start-upy na polski rynek, m.in. takimi programami jak Poland Prize. W ramach tego programu osiem start-upów m.in. z Włoch, Węgier i USA rozpoczyna współpracę ze spółkami z Grupy PGNiG oraz Fundacją Startup Hub Poland. Włączą się one w prace nad wyzwaniami technologicznymi w obszarze energetyki i gazownictwa, dzięki czemu polskie firmy mogą zyskać przewagę technologiczną.

 Polska buduje wizerunek państwa coraz bardziej otwartego na start-upy i firmy technologiczne. W tym szczególnie trudnym i ważnym dla Europy roku brexitu, który zmienia strukturę gospodarczą, który sprawi, że prawdopodobnie Londyn utraci palmę pierwszeństwa, jeżeli chodzi o stolicę innowacji Europy, Polska staje się coraz częściej krajem atrakcyjnego wyboru – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

Im większa liczba szybko rozwijających się, innowacyjnych, młodych firm, tym większy poziom innowacyjności gospodarki. Dlatego polski rząd chce przyciągać start-upy nad Wisłę. Robią to także największe krajowe firmy, chcąc w ten sposób budować swoją przewagę technologiczną.

 Jesteśmy przekonani, że inwestowanie w młode spółki technologiczne, zakładanie takich firm, to dźwignia rozwojowa dla polskiej gospodarki na kolejną dekadę. Zastąpią przewagę konkurencyjną, jaką mieliśmy, w postaci taniej siły roboczej – dodaje Jadwiga Emilewicz.

W ramach rządowego programu Poland Prize Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) oraz Fundacja Startup Hub Poland zaprosiły do Polski zagraniczne start-upy oferujące innowacyjne rozwiązania dla branży energetycznej.

 W pierwszej edycji programu Poland Prize mogliśmy wybrać osiem najlepszych start-upów technologicznych z obszaru energy i ICT, czyli technik cyfrowych, informatycznych z ponad czterystu zgłoszeń, które spłynęły do nas z sześćdziesięciu krajów świata. Nasz akcelerator razem z PGNiG zorientowany jest na projekty z Europy Środkowo-Wschodniej, ale były także zgłoszenia z Indii, Bangladeszu, Chin, więc cały świat usłyszał o programie – zaznacza Maciej Sadowski, prezes zarządu Fundacji Startup Hub Poland.

PGNiG zainteresowane jest wprowadzaniem innowacji w zakresie nowych produktów i usług dla klientów w oparciu o najnowocześniejsze rozwiązania teleinformatyczne, nowych technologii w obszarze poszukiwania i wydobycia gazu ziemnego czy innowacyjnych rozwiązań na rzecz ochrony środowiska. Zapotrzebowanie na nowe rozwiązania dotyczy niemal wszystkich segmentów działalności Grupy PGNiG. 

 Opieramy się na formule open innovation. Z jednej strony dajemy swoich specjalistów, infrastrukturę, możliwości, jakie ma Grupa Kapitałowa, z drugiej strony czerpiemy z pomysłów start-upów, które do nas przychodzą. Tym razem są to start-upy z zagranicy. Wcześniej w ramach programu Start in Poland – Scale Up rozpoczęliśmy współpracę ze start-upami z Polski. Uważam, że ta współpraca opłaca się obu stronom. Wygrywają wszyscy – przekonuje Łukasz Kroplewski, wiceprezes zarządu ds. rozwoju w PGNiG S.A.

W ramach projektu Startup Hub Poland Prize zostaną przeprowadzone trzy rundy akceleracyjne. W każdej weźmie udział 8 wybranych start-upów, które zostaną zaproszone do Polski na kilkumiesięczną akcelerację. W ramach programu otrzymają wsparcie finansowe – od 80 do 200 tys. zł, które wykorzystają na rozwój swojej technologii czy pozyskanie nowych klientów. PGNiG wybierze spośród nich te, które najlepiej odpowiedzą na wyzwania technologiczne, przede wszystkim związane z poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej i gazu ziemnego.

– Oferty są bardzo ciekawe. Jeden z projektów łączy sztuczną inteligencję i zdjęcia satelitarne. Widzimy tu potencjał do wykorzystania przy monitorowaniu sieci gazociągów czy zastosowaniu tej innowacji w poszukiwaniu węglowodorów. Inne projekty to nowoczesne rozwiązania, które można wykorzystać w handlu lub obsłudze klienta  – podkreśla Łukasz Kroplewski.

W pierwszym etapie programu wybrano m.in. litewski iDenfy, który pracuje nad aplikacją weryfikującą autentyczność dokumentów w oparciu o system rozpoznawania twarzy, estoński SmartVent, którego aplikacja zbiera dane o efektywności energetycznej budynków. Z kolei węgierska firma Walter’s Cube opracowała technologię, która pozwala na przetwarzanie dwuwymiarowych zdjęć w trójwymiarowe modele.

 O wyborze projektów do ostatecznej konstelacji gwiazd w programie Startup Hub Poland Prize decydowało przede wszystkim to, jaki jest potencjał komercjalizacji ich wynalazków. Czasami ta droga jest bardzo długa i złożona, dlatego decydowało m.in. to, czy w sposób szybki i elastyczny dana firma może wprowadzić swoje rozwiązanie na rynek lub też porozumieć się z funduszem venture capital, który jest w stanie sfinansować dalsze etapy rozwoju. Najważniejsze jest to, żeby projekt został w Polsce i żeby zakorzenił się na dobre w naszym ekosystemie – podkreśla Maciej Sadowski.

– Wybraliśmy Polskę ze względu na dotychczasowe doświadczenie w pracy z polskimi firmami. Zawsze byłam pod wielkim wrażeniem poziomu wykształcenia, pracowitości i etyki zawodowej polskich pracowników. Poza tym dobrze wspominam poprzednie wizyty w Warszawie, jej infrastrukturę i obiekty. PGNiG to oczywisty wybór, jeśli chodzi o potencjalnych partnerów dla naszych usług, więc decyzję podjęliśmy bez trudu – mówi Lucy Kennedy ze Spottitt. Ten brytyjski start-up oferuje możliwość monitorowania sieci energetycznej z wykorzystaniem zdjęć satelitarnych i sztucznej inteligencji. Rozwiązanie to może pozwolić na szybsze i tańsze wykrywanie awarii.

Previous Prace nad strategią rozwoju rynku kapitałowego nabierają tempa
Next Wraz z liczbą smartfonów przybywa mobilnych zagrożeń. W ubiegłym roku aż o 85 proc.

Może to Ci się spodoba

Przed świętami liczba przesyłek wzrasta o 70 proc. Firmy kurierskie szykują się do szczytu już od września

Blisko połowa Polaków zamierza w tym roku kupić prezenty przez internet – wynika z badania Deloitte. Wydatki w tym kanale wzrosną o 8,6 proc., podczas gdy budżet na prezenty w ogóle ma być tylko o 3,4 proc.

Na rynku pracy brakuje co najmniej 500 tys. specjalistów

Od 2008 roku liczba zasadniczych szkół zawodowych i techników spadła w Polsce o 20 proc. Licząc od 2000 roku, spadek sięgnął 50 proc. Stworzenie sprawnego modelu kształcenia zawodowego ma kluczowe znaczenie, zwłaszcza w obecnej

Coraz więcej firm traci z powodu cyberataków

W 2017 roku blisko co czwarta firma zarejestrowała dziesięć lub więcej incydentów naruszenia bezpieczeństwa. Większość firm obawia się przede wszystkim złośliwego oprogramowania, które może być wykorzystywane do zaawansowanych ataków ukierunkowanych

Utrata firmowych danych – jak jej uniknąć?

Utrata cyfrowych danych może pociągnąć za sobą wymierne straty finansowe. W jakich okolicznościach najczęściej dochodzi do usunięcia ważnych plików? W jaki sposób można się zabezpieczyć przed takimi sytuacjami? Ludzkie błędy

Zmiany organizacyjne jako szansa na rozwój pracowników

Decyzja o wdrożeniu zmian organizacyjnych nierzadko jest poparta szeroko zakrojonymi badaniami rynkowymi. Czy obrany nowy kierunek przyniesie spodziewane wyniki? Jak rynek zareaguje na transformację, którą przejdzie firma? To tylko niektóre

Dlaczego warto wykorzystywać taśmy z nadrukiem w biznesie?

Prowadzenie biznesowego nastawionego na produkcję oraz wysyłkę towarów lub półproduktów wiąże się z ich pakowaniem. Niezbędne w tym wypadku są nie tylko kartony czy wypełniacze pustej przestrzeni, które chronią produkty,

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź