ZUS zapowiada dalszą rozbudowę Platformy Usług Elektronicznych i inwestycje w kanały internetowe

Administrację czeka podobna rewolucja, co banki – tradycyjne placówki będą znikać, a e-usługi zdobywać coraz większą popularność – ocenia Witold Tomaszewski, ekspert branży telekomunikacyjnej. Liczba świadczonych e-usług nie jest jeszcze znacząca, ale stopniowo wzrasta. W ZUS wiele spraw można już załatwić przez internet. Zakład zapowiada jednak rozbudowę Platformy Usług Elektronicznych.

– E-urzędy są przyszłością, zwłaszcza w takich krajach jak Polska, które mają stosunkowo niewielką gęstość zaludnienia poza miastami. Na 1/3 powierzchni kraju w miastach mieszka 2/3 ludności. To, co poza miastami, to często niewielkie osady. To właśnie w tych miejscowościach ludzie muszą być bliżej urzędów, mieć możliwość zalogowania się przez internet do urzędu i załatwienia sprawy online. Także zwrotną informację powinni dostawać nie pocztą tradycyjną, ale elektroniczną w postaci podpisanego cyfrowo dokumentu – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Witold Tomaszewski, ekspert branży telekomunikacyjnej.

W Polsce wciąż jesteśmy na początku urzędniczej rewolucji cyfrowej. Wiele czynności urzędowych wciąż wymaga osobistego stawienia się w urzędzie. Ministerstwo Cyfryzacji zakłada, że w ciągu 3–5 lat połowa obywateli będzie mogła 80 proc. swoich relacji z administracją prowadzić przez internet.

 Coraz więcej Polaków korzysta z bankowości elektronicznej i znikają placówki banków. Tak samo będzie z urzędami. Im więcej rzeczy będziemy mogli załatwić przez internet, tym będzie mniej urzędów, bo będziemy musieli się w nich pojawiać tylko w nielicznych sytuacjach. Prawdopodobnie wystarczy, że będzie to jeden budynek na województwo – wskazuje ekspert.

Problemem jest rozproszenie e-urzędów. Obecnie działa ponad 4 tys. serwisów internetowych e-administracji, jednak większość usług dostępna jest poprzez osobne platformy, nie tylko poprzez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Również sami Polacy nie zawsze chętnie korzystają z możliwości cyfrowego kontaktu z urzędem. Z danych resortu cyfryzacji wynika, że z profilu zaufanego, dzięki któremu można załatwić sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu, korzysta nieco ponad 500 tys. osób.

Z raportu „E-administracja w oczach internautów” wynika, że ePUAP zna 60 proc. badanych, profil zaufany – 48 proc., podobnie jak serwis obywatel.gov.pl. Platformę Usług Elektronicznych ZUS zna najwięcej osób, bo blisko 70 proc. Profile na PUE założyło ponad 1,7 mln Polaków. Można za jej pośrednictwem załatwić większość spraw, a w razie potrzeby także umówić wizytę w placówce ZUS.

– PUE ZUS to zintegrowany system obsługi klienta. To zarówno kanał obsługi internetowej, centrum obsługi telefonicznej i system kierowania ruchem na salach obsługi. W kolejnych latach będziemy chcieli wykorzystywać PUE nie tylko jako portal klienta, lecz także jako portal urzędnika. Dzięki temu będziemy mogli w zintegrowany sposób rozwijać nasze systemy informatyczne i nie inwestować, a ponownie używać tych samych technologii w różnych obszarach –tłumaczy Michał Możdżonek, członek zarządu ZUS nadzorujący pion IT.

Jak wskazuje Możdżonek, PUE ZUS to tylko element cyfrowego Zakładu. Przez kanały internetowe ZUS obsługuje płatników, ubezpieczonych i świadczeniobiorców. Celem ZUS jest obsługa bez papieru. Cyfryzacja w IT to : zespół, efektywność i technologia.

– Zespół to budowa kadr, które analizują wymagania klientów, planują rozwój systemów informatycznych, a następnie je utrzymują. Informatycy w regionie są dla mnie kluczowi do budowania zespołu – tłumaczy przedstawiciel ZUS.

Zakład zapowiada też szeroką współpracę z innymi urzędami.. W ten sposób ZUS będzie mógł skorzystać z tego, czym dysponują inne urzędy. Te z kolei nie będą musiały inwestować we własne systemy, ale będą mogły wykorzystywać w pewnym zakresie infrastrukturę ZUS.

– Systemy informatyczne ZUS-u powstawały przez ostatnie kilkanaście lat. Jak każda technologia wymagają ciągłej rewitalizacji. W kolejnych latach będziemy dużo inwestowali przede wszystkim w kanały internetowe, takie jak PUE – zapowiada Michał Możdżonek.

Previous Polska jednym z największych eksporterów mebli na świecie
Next Coraz lepsza sytuacja na warszawskiej giełdzie dobrze wróży polskiej gospodarce

Może to Ci się spodoba

Polskie firmy podbijają zagraniczne rynki

Polski eksport, który szacuje się obecnie na ok. 200 mld dol., rośnie w tempie ok. 6 proc. rocznie, a jego dynamika w kolejnych będzie rosła. Rodzime firmy coraz częściej wchodzą na zagraniczne

Centra usług wspólnych atrakcyjniejszym miejscem pracy niż banki

81 proc. pracowników centrów usług wspólnych wiąże swoją dalszą karierę zawodową z tą branżą. 78 proc. jest zadowolonych i poleciłoby innym osobom pracę w sektorze SSC – wynika z najnowszych danych stowarzyszenia ABSL. Pracownicy

Chmura może zastąpić tradycyjne biuro. Stawiają na nią przede wszystkim małe firmy

Coraz więcej firm w Polsce i na świecie korzysta z chmury. Przy niewielkim nakładzie finansowym rozwiązania chmurowe stwarzają szansę poprawy organizacji, zwiększenia efektywności i obniżenia wydatków przeznaczanych nie tylko na IT. Dziś małe firmy traktują

Prowadzisz sklep online? Nawiąż współpracę z kurierem!

Jeśli prowadzisz sklep internetowy i sprzedajesz fizyczne produkty, to potrzebujesz wysyłać  klientom zakupione przez nich przedmioty. Niezależnie od tego, czy wystawiasz asortyment na serwisach aukcyjnych, czy też rozbudowujesz własna e-sklep

20- i 30-latkowie chętnie zakładają własne firmy

Do 2025 roku milenialsi mają stanowić już ponad trzy czwarte wszystkich zatrudnionych na rynku pracy. Generacja Y to pokolenie z „żyłką do biznesu”, dlatego część z nich zatrudnia się sama, zakładając własną

Firma

Czy smartfony na pewno obniżają koszty w twojej firmie?

– Warto przypomnieć sobie, że smartfony powstały nie tylko jako narzędzia do rozrywki, ale przede wszystkim instrumenty pomocne w prowadzeniu biznesu –  zauważa Mateusz Pośpieszny z myPhone. Czy polskie firmy

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź