Kiedy w umowie o dzieło nie jest odprowadzana składka na ubezpieczenie?

Kiedy w umowie o dzieło nie jest odprowadzana składka na ubezpieczenie?

Osoby pracujące w ramach umowy o dzieło podlegają ubezpieczeniu społecznemu. Posiadanie umowy o dzieło nie zawsze jednak zobowiązuje do opłacania składek.

Fakt pracowania tylko na umowie o dzieło nie stanowi tytułu do ubezpieczeń społecznych, co oznacza, że nie są za niego opłacane składki na to ubezpieczenie.

Obowiązek płacenia składek na ubezpieczenie społeczne pojawia się wtedy, gdy umowa o dzieło jest zawarta pomiędzy pracownikiem i jego pracodawcą oraz, gdy praca jest wykonywana na rzecz pracodawcy. W tych dwóch przypadkach odprowadzanie składek na ubezpieczenie społeczne jest konieczne. Obowiązek ubezpieczeń dla tego rodzaju umowy nie istnieje w żadnych innych sytuacjach.

Od umowy o dzieło pracodawca odprowadza składki na ubezpieczenie: rentowe, emerytalne, chorobowe, zdrowotne i wypadkowe.

W tego rodzaju umowie zawartej pomiędzy pracownikiem a własnym pracodawcą, ten drugi nie zgłasza odrębnie jego ubezpieczeń społecznych. Zarówno przychód z umowy o dzieło, jak i ten z umowy o pracę powinien być zawarty w imiennym raporcie miesięcznym.

Gdy pracownik zawiera umowę z innym podmiotem niż jego pracodawca, ale w jej ramach wykonuje pracę na rzecz swojego pracodawcy, to podmiot, z którym umowa została zawarta, ubezpiecza pracownika.

Joanna Walerowicz
www.biznesgazeta.pl

Previous O czym pamiętać przed rozpoczęciem pracy za granicą?
Next Prawa wynikające ze świadczenia stosunku pracy a śmierć pracownika

Może to Ci się spodoba

Mała firma 1Comments

Jak działają agencje ratingowe?

W kraju od dłuższego czasu istnieją agencje ratingowe. Posiadają własny kapitał, ale wypełniają ważne zadania i wyliczenia, na które czeka większość świata biznesowego. Co weryfikują agencje ratingowe? Czy są potrzebne

Mała firma 0 Comments

Czy wypada przyjaźnić się z przełożonym?

Według przeprowadzonych niedawno badań pracownicy najbardziej cenią w firmie dobrą i rodzinna atmosferę oraz poprawne relacje ze współpracownikami i pracodawcą. Dodatkowo za podstawę skutecznej pracy uważają koleżeńskie relacje z przełożonym.

Firma w mieszkaniu – zwiększenie zysku przez amortyzację

Spora grupa przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu. Takie rozwiązanie ma swoje liczne plusy, m.in. brak konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z wynajmowaniem lokalu, możliwość prowadzenia

Mała firma 0 Comments

Czym różni się koszt podatkowy od rachunkowego?

Podczas prowadzenia działalności gospodarczej już od początku biznesu musimy liczyć się z kosztami, które pojawiają się przez cały okres działalności przedsiębiorstwa. Każdy poniesiony przez właściciela firmy wydatek wiąże się ze

Mała firma 0 Comments

Jak wygląda rekrutacja oczami przełożonego?

Procedura rekrutacyjna to bardzo napięty czas dla aplikującego, ale także pracodawcy. Poszukiwania rzetelnego i profesjonalnego pracownika naprawdę trudne. Aby znaleźć wykwalifikowanego i doświadczonego specjalisty trzeba przeprowadzać rozmowę nawet kilka razy.

Mała firma 0 Comments

Zmiana przeznaczenia budynku a odliczenie w ramach ulgi odsetkowej

Nabywca w ramach ulgi odsetkowej zakupił lokal mieszkalny, będącego w budynku, w którym deweloper dokonał zmiany jego użytkowania z koszarowego na mieszkalny wielorodzinny. Deweloper zrealizował rozbiórkę budynku zostawiając tylko fundamenty

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź